Svar: Rismælk eller sojamælk?
10. september 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Ninas mor
Dejligt at høre fra jer igen, men jeg er naturligvis ked af at høre hvis Nina ikke tåler mælk...
Med hensyn til rismælk og andre alternativer til komælk så skriver sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Jeg kan derfor ikke anbefale at du giver din datter rismælk, men vil i stedet anbefale at du forsøger helt at undvære komælk og så i stedet sikrer hendes kalkindtag med en kalktablet. Jeg synes det vil være helt relevant at du drøfter dette med lægen. Man kan godt købe multivitaminpiller der indeholder ekstra calcium, men om det er i en mængde der sikrer barnet kalk nok, hvis barnet ikke indtager mælk, tør jeg desværre ikke sige.. det ved lægen dog:o)
Med hensyn til at lære at gå, så har dette forskellige faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du beskriver lille Nina, så tænker jeg at det lyder som om at hun er omkring fase 4 - hun går, men har fortsat behov for at støtte sig til ting og slipper kun ganske kortvarigt. Hun er altså igang med en helt naturlig udvikling og det går præcis som det skal... så ja I skal være lidt mere tålmodige og støtte hende og motivere hende så godt I kan, så kommer det stille og roligt:o)
Tak for dine pæne ord til mig og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske