Svar: Tænder? og lidt forskelligt ang mad
10. september 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter har haft lidt problemer med maven på det sidste, jeg ved fra dine tidligere breve at hendes afføringskonsistens har varieret lidt, - både haft hård mave med afføring som kugler og også haft diarré lignende tynd afføring. Og det er sandsynligvis det, der gør at hun nu er hudløs og rød på og imellem sine baller.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke har en svampeinfektion, så skal det behandles med brentan. Svamp viser sig især ved at være knopper og rødt udslæt, lidt blankt i det, nogle gange kommer der også lidt hvidt sekret, men det er ikke altid. Du kan få lægen til at vurdere det.
Det du beskriver lyder ikke som tandfrembrud, det er rigtigt at nogle forældre oplever at deres børn får lidt løsere mave og lidt rød numse lige i de dage, hvor tænderne bryder igennem, men hos jer har det jo stået på i lidt længere tid.
Jeg tænker derfor at du skal se lidt på hendes indtag af mad i løbet af dagen og måske ændre lidt på indtaget af grød i forhold til grøntsagsmos og frugtmos. Får hun meget frugt, så skulle du måske skære lidt ned på det og i stedet give hende brødskorper eller lignende at sidde og gnave i.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 08: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, ½ banan eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og forsøge med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg ved siden af. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15-16: En portion grød evt. med frugtmos, igen lidt forskelligt at sidde med i hånden, brødskorper, stykker af frugt og lignende
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad og herunder også mad i stykker. Øve sig i at spise selv og samtidig også blive fyldt lidt op med skemad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Du kan overveje om du hellere vil give flaske om eftermiddagen i stedet for sen aften, du skal gøre det, som umiddelbart virker bedst for jer.
Med hensyn til jern, så behøver du ikke give din datter jerntilskud når hun får mindst 400ml mme dagligt. Det er børn som ammes der skal tilbydes jerntilskud efter 6 måneders alderen. Din datter er dækket ind vi modermælkserstatningen.
Med hensyn til hjemmelavet havregrød, så er det sandsynligvis konsistensen din datter ikke er så vild med, men det er fint at du giver hende havregrød fra nestle og beauvais - det vigtigste er at hun spiser og spiser varieret, hvis hun så får mere og mere familiemad så kommer det stille og roligt.
Du kan købe rigtig mange gode opskriftsbøger med idéer til mad, så du må en tur i boghandleren og lade dig inspirere. Der findes bla. en del bøger af Annabel Karmel, som mange forældre er rigtigt glade for. Hun har også sin egen hjemmeside: www.annabelkarmel.com, der er enkelte af hendes kogebøger som er oversat til dansk, bla. "spændende mad til de små".
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske