Svar: Vil ikke sove om aftenen - 4 mdr.
2. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Betina
Det er altid et stort problem, når børn ikke vil sove og jeg kan godt forstå, at du søger råd. Du har også brug for din nattesøvn, hvis du skal have energi til din datter i løbet af dagen.
Du skriver ikke, om du ammer. For børn der bliver ammet er det naturligt at være mere vågne og urolige om aftenen, da mælkemængden ikke er så høj her. Det kan være et udtryk for at barnet mangler mad, at det er mere uroligt om aftenen. Nogle forældre oplever at vælling om aftenen har en positiv virkning. Der er dog ikke nogen ernæringsmæssig begrundelse for at vælling skulle være bedre end mælk, men du kan eventuelt forsøge.
Nu da dit barn er blevet 4 måneder må du også gerne begynde med skemad, som kan være grød, frugtmos og grøntsagsmos. Maden skal tilberedes på vand eller udmalket modermælk/modermælkserstatning. Det kan være en fordel at starte med majsgrød, da den er mild og sød i smagen.
I oktober måned 2002 kom der anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen om fuld amning til barnet er 6 måneder. Tidligere anbefalinger sagde 4-6 måneder. Det er dog altid vigtigt at se på det enkelte barn og man skal også tænke på, at den nye anbefaling er baseret på WHO's anbefalinger, der skal tage hensyn til, at der i visse andre lande ikke findes rent drikkevand, hvorfor amning er mest tilrådeligt.
Hvis du gerne vil fortsætte med at amme fuldt ud, kan du forsøge at øge din mælkeproduktion. Det kan du gøre ved at lægge din datter hyppigere til brystet. Det har ikke betydning at hun sutter i længere tid, men derimod at hun sutter hyppigere.
Hvis din datter virker til at have mavekneb, kan du eventuelt give hende lidt kamillete. Der må gerne komme en teskefuld sukker i pr. 100 ml. Du kan også lave et varmt omslag, - eksempelvis ved at stryge en stofble og vikle den om hendes have.
Når børn er urolige kan det tit være en fordel at bryde den vanlige rutine. Har du eksempelvis prøvet at give din datter et bad om aftenen. Vandet kan måske få hende til at slappe af og badet kan være med til at gøre hende mere fysisk træt.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske