Svar: Dagpleje, hvornår?
28. januar 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Heidi
Der er jo mange meninger om den sag. Nogle mener bestemt at børn skal ud og passes og ikke har godt af at gå hjemme "i mors skørter", hvor andre synes det er en fordel at barnet kan være hjemme.
Nu spørger du jo mig, og jeg synes det må være en fordel for barnet at kunne være hjemme, så længe det ikke er ældre. Indtil børn er omkring 2 år leger de ikke sammen, men ved siden af hinanden. Det betyder dog ikke at de ikke har glæde af hinanden, men at blive passet ude 4-5 timer hver dag eller mere, mener jeg ikke er barnets behov i den alder.
Jeg synes derfor at det lyder som en rigtig god idé at du har din søn hjemme og at han bliver passet af mormor en dag om ugen. De dage hvor du har ham hjemme, kan du så benytte dig af det tilbud de fleste kommuner har med legestue om formiddagen. At være i legestue et par timer en til to formiddage om ugen, burde dække hans behov for at være sammen med andre børn.
At være derhjemme giver også mulighed for at være med i dagligdagsting. Lige så snart han bliver omkring 1½ år vil han sikkert synes det er interessant at være med til at dække bord, vaske tøj, bage boller, grave med sin skovl i haven osv.
Det der ofte kan være problemet i dag er, at siger man nej til en plads, så ryger man bagest i køen og kan måske ikke få en plads den dag man mangler. Ring til pladsanvisningen og hør hvordan reglerne er hos jer. Det skal jo helst ikke være det der er afgørende for om man holder sit barn hjemme eller ej:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske