Svar: Hørelse
28. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Man kan godt få et indtryk af om ens barn kan høre før 4 mdr´s alderen. Man laver en prøve af barnet hørelse, når barnet sover og ser på hvordan barnet reaktioner er, ved forskellig lydstyrke. En reaktion kan bl.a. være øjenblink, som du også selv nævner.
Prøven skal laves af nogen som er uddannet til dette og en prøve der laves i denne alder kan aldrig stå alene. Hvis der er hørenedsættelse i familien så barnet er arveligt disponeret, vil det være relevant at få lavet en sådan prøve. Hvis man mistænker hørenedsættelse vil barnet skulle til efterfølgende prøver.
På Sjælland laver man disse prøver på:
Børneklinikken
Kristianiagade 13
2100 København Ø
Tlf. 33173866
Du kan ringe ind og høre dem, hvordan du skal forholde dig, og hvad der findes af muligheder i det område hvor du bor. Derudover vil jeg råde dig til at kontakte din sundhedsplejerske og bede hende komme med en vurdering.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske