Svar: Brun afføring hos nyfødt
28. januar 2004
Alder:
0 mdr.
Hej
Det kommer lidt an på hvor gammel din datter er. Hos nyfødte er den første afføring jo sort (meconium). Efterhånden som mælken løber til hos moderen og barnet derfor får mere mælk igennem systemet, skifter barnets afføring farve til brun, til grøn, til gul og måske lidt grøn igen for til sidst at blive solgul.
Den solgule farve er tegn på at mælken nu er løbet godt til og din datter få rgodt med mad.
Hvis din datter har suttet hul på vorterne så det bløder, kan hun godt sluge lidt blod. Det er rigtigt at blodet farver, men det burde ikke være det du ser i afføringen. Hvis mælken er voldsomt blodtilblandet, kan det godt give hende lidt kvalme og man vil kunne se at mælken er rødlig, hvis hun gylper. Hvis det er så voldsom kan det være nødvendigt at malke den blodige mælk ud og i stedet give erstatning.
Det vigtigste er dog at bibeholde amningen, da din datter både skal stimulere mælkedannelsen og da hendes spyt også virker helene på brystvorterne. Det tager noget tid, før vorterne bliver hærdet. Det er vigtigt at lade dem lufttørre med spyt og mælk og at skifte immellem forskellige ammestillinger, for at aflaste det sted, hvor der er hul.
Fortsat held og lykke og et stort tillykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske