Svar: Min datter skriger sig i søvn om aftenen
28. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Anne-Louise
Børn i 3 mdr´s alderen oplever meget i løbet af dagen og er mere bevidste end tidligere. Man taler om det der hedder ulvetimen, hvor barnet græder hver aften og er svær at få til at falde til ro.
Som du har læst ud af mine andre svar, så er det efter min mening ofte sådan at børn græder om aftenen fordi de reagerer på alle de stimuli de har fået dagen igennem. De har sævr tved at kapere det og svært ved at finde ro. Det skal man hjælpe dem med.
Forældre gør ofte det, at de i den bedste mening forsøger alt for meget for at et eller andet skal virke; men istedet tilfører de barnet endnu flere stimuli og det hele bliver værre. Man skal derfor forsøge at rinde en rutine et ritual for putning, som passer ind i familiens daglige rytme.
Nogle børn bliver utroligt afslappede efter et bad, hvis det er tilfældet hos jer, kunne en rutine godt være et bad om aftenen. Det kan naturligvis være svært at passe ind sammen med aftensmad osv; men det kan være værd at prøve.
Jeg forestiller mig at I giver jeres datter et dejligt bad, herefter ble og nattøj på og så ammer hende eller giver hende en flaske, hvad du nu plejer. Det kan også være en god idé at give hende en lille tår før badet, så hele seancen begyndes og afluttes med amning/flaske. Herefter lægger du hende i vuggen, stryger hende over håret, synger en sang, tænder spilledåsen, eller hvad det nu kan være og forlader værelset. Hvis hun er bange for mørke, så må I have en lille natlampe tændt. En lampe med et blød skær.
Det er rigtigt at hun ikke kan lukke lys og støj ude. Børn har ikke samme evne som os til at sortere fra. Hvis vi f.eks. har radioen tændt, så hører vi kun brudstykker. Pludselig er der en melodi, som vi kan synge med på, eller noget i radioavisen interesserer os, men det mellemliggende hører vi ikke. Vi lukker det ude. Den evne har din datter ikke, hun hører det hele.
Nogle børn har behov for at man sidder hos dem, for at de kan falde i søvn. De lægger sig til at sove med det samme, hvis bare de bliver holdt i hånden eller strøget over håret. Andre børn ser det som en mulighed for underholdning, hvis forældrene bliver siddende. Jeres datter er stadig så lille, at det kan være svært at vide hvad hendes behov er. I må prøve jer frem. Hvis hun faæder til ro, når I sidder der og sover med det samme, så er det jo ifnt og putningen vil tage ca 15 minutter.
I kan også bruge "Se-til-metoden", hvor I putter hende og hvis hun græder ser ind til hende, hjælper hende med at skifte stilling, putter igen, lade hende vide at I er der osv. Se ind til hende hver 3 minut.
Når alt dette er sagt så tag hensyn til at hun kun er 3 mdr. Hun har stadig behov for nærhed og kontakt, at være tæt på jer. Det er derfor også meget godt at hun sover i soveværelset og ikke skal være på eget værelse.
Vær opmærksom på at børn omkring de tre måneder oogså ofte har det der hedder appetitspring, hvor de er mere sultne. Det viser de ved at være mere grædende. På den måde bliver de lagt hyppigere til og der dannes mere mælk.
Håber det vil hjælpe jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske