Brev:
Min datter skriger sig i søvn om aftenen
28. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Min datter skriger sig i søvn om aftenen
Kære sundhedsplejerske
Jeg har med stor interesse læst de svar, du har givet forældre med lignende problemer.
Min datter, som lige er blevet 3 måneder, har inden for de sidste 3 uger fået sværere og sværere ved at lægge sig til at sove om aftenen. Selvom vi forsøger at putte hende, inden hun bliver overtræt, bliver hun gerne fuldstændigt ude af den, når vi går ind i soveværelset, hvor der er mørkt, eller når vi lægger hende i vuggen. Hun skriger, til hun er ildrød i hovedet og næsten ikke kan få luft, og det er lige meget, om hun er i vores arme, eller om hun ligger i vuggen.
Vi har selvfølgelig prøvet alt for mange forskellige ting for at berolige hende, hvilket sikkert har haft den modsatte effekt.
Vi har dog haft held med at lægge en stofble over hovedet på hende. Det er som om hun ikke selv kan lukke lys og lyde ude, men det er desværre ikke altid, det hjælper.
Vi vil meget gerne indføre et fast putteritual, men jeg kan ikke se, hvordan det er muligt, når vi ikke ved, om det er kl. 18, 19 eller 20, hun bliver træt.
Jeg synes, ideen om at kigge ind til hende med jævne mellerum for at "fortælle" hende, at vi stadig er der, lyder god i teorien, men hvordan udfører man den i praksis, når pigen skriger helt hysterisk? Er der ellers noget, du tror, kan hjælpe os, for jeg er ved at gå ud af mit gode skind over, at min datter er så ulykkelig hver aften?
Jeg håber, du kan hjælpe os til en mere rolig aften. Jeg har før haft held med at følge dine råd.
Med venlig hilsen
Anne-Louise