Svar: Gode råd om pasning
28. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Bea Gustafson
Det er jo på et tidspunkt nødvendigt at have lidt "voksentid" sammen, for forholdet skal jo også plejes.
Børn i 8-9 mdr´s alderen kan ofte være lidt reserverede overfor fremmede. De er i den alder ved at øve sig i at slippe forældrene. Det ses bl.a. når barnet begynder at kravle, hvor det fra at sidde på skødet, kryber ned og sidder ved fødder for langsom at bevæge sig længere og længere væk. Hele tiden kikker barnet sig tilbage for at se, om mor nu stadig er der.
At barnet er i denne fase er dog ikke ensbetydende med at man ikke skal forsøge at lade sit barn passe af andre. Så vidt jeg ved er der i den kommune, hvor I bor en bedstemor-ordning, hvor man kan søge om at have en reservebedste, som også kan passe ved sygdom og lignende. Men der er desværre store ventelister.
I kan også annoncere efter en reservebedste eller en stor skolepige i lokalavisen.
Jeg kender desværre ikke umiddelbart til nogle bøger der kun omhandler emnet "pasning". De fleste bøger handler om når barnet skal passes i institution osv. Men hvis jeg hører eller kommer i tanke om en, skal jeg nok skrive til dig igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske