Svar: Korte amninger - 3 mdr.
28. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Majbritt
Det er flot at du har lagt suttebrikken og fået din søn til at amme direkte på brystet. Det kræver langt mere energi at sutte gennem en brik og derfor arbejder han nemmere ved brystet nu, hvor brikken ikke længere er på. Det betydr også at amningerne derfor kan være kortere end tidligere.
Desværre er 5 minutters amning nok ikke helt længe nok til at han kan få den fede mælk med ud. Som du sikkert ved består mælken af flere dele, hvor den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten og den sidste del er fed som fløde. Det er den fede mælk der giver ham "elastikker". Får han kun fat i den vandholdige mælk, tager han ikke nok på og for meget tynd mælk kan også give mavekneb. Hvis du ammer lidt fra den ene side og lidt fra den anden kan du risikere at han får for meget vandholdig mælk og mangler den federe mælk.
Du skal derfor forsøge at få ham til at amme længere tid på en side af gangen. Når han slipper efter 5 minutter, så lad ham bøvse af og snak lidt med ham. Prøv så at lægge ham til igen, men brug i stedet tvillingestillingen. Ved at amme i den traditionelle stilling først og derefter lægge til i tvillingestilling kan du være heldig at "snyde" ham i og med at han tror at han er lagt til det andet bryst, fordi han ligger på sin anden side. Derudover kan det stimulere til yderligere mælk, at skifte imellem stillingerne.
Benyt dig også af liggende stilling om natten, hvis du kan. I det hele taget er natamning vigtig for mælkeproduktionen. Sørg for at spise og drikke godt i løbet af dagen og få også lidt hvile, når du har mulighed for det.
Vær opmærksom på at børn omkring 12 ugers alderen ofte har det der hedder appetitspring, som betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Ved at amme hyppigere øger du også mælkemængden.
Jeg er i tvivl om du giver erstatning efter hver amning eller kun et par gange i døgnet? Han mælkebehov er ca 1/6 af hans vægt. Det kan give dig en rettesnor for om han får erstatning nok.
Med hensyn til sovevaner, så er der nogle børn der har brug for hjælp til at finde ro. Han er så stor nu at får mange indtryk og stimuli i løbet af dagen og det gør ham mere urolig. Skab en fast rutine, når I putter ham. Et genkendeligt ritual skaber tryghed. Det er normalt at børn græder, når de er trætte. Vær opmærksom på at han ikke bliver overtræt, men bliver puttet, når de første træthedstegn viser sig.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer.
Med hens
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske