Svar: Hvorfor afviser min dreng brystet?
2. juni 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Der kan være mange grunde til at din søn afviser brystet. Du skal være opmærksom på, om han afviser brystet på det tidspunkt, hvor du normalt skulle have haft menstruation, da mælken på det tidspunkt godt kan smage anderledes.
Har din søn temperament? Måske har han ikke tålmodighed nok til at vente på at nedløbsrefleksen virker, når han er sulten. Her kan det hjælpe at skifte bryst, hvilket du allerede har forsøgt dig med, da du derved afleder ham samtidig med at du får stimuleret brystet.
Det er sandsynligt, at din dreng i kraft af sin alder nu er blevet mere sulten, hvorfor mælkeproduktionen nu skal sættes op.
Det er normalt, at børn i 3 måneders alderen har behov for mere mad. Det betyder imidlertid ikke, at du skal begynde at give din søn anden mad end bryst, hvis du ammer ham fuldt ud.
Derimod skal du lægge ham hyppigere til. Jo oftere han sutter, jo mere mælk vil du producere. På de tidspunkter, hvor han afviser brystet, kan du måske med fordel prøve en anden ammestilling. Det kan være en fordel at lægge ham til, inden han når at vågne helt så han ikke er så opmærksom på, hvad der sker.
Du skal selv sørge for at drikke rigeligt og så vidt muligt prøve at slappe af, når du skal lægge ham til. Hvis du er anspændt eller stresset, forlænger du den tid, der går, inden nedløbsrefleksen virker. Dette vil blot gøre ham mere utålmodig.
Når du på den måde om 1-2 døgn har fået øget din mælkeproduktion, falder han sandsynligvis til ro ved brystet.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske