Svar: Vil ikke sove i egen seng og ammestop
28. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Else
Jeg kan læse ud af dit brev at I nu har besluttet at Storm skal sove i sin egen seng. Derfor er det det, som I først og fremmest skal arbjede på. Hvis du ikke står og skal ud at arbejde og derfor ønsker at stoppe amningen, så synes jeg at du skal fortsætte amningen lidt endnu.
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at I begge to fortsat er glade for amningen og hygger jer med dette. Jeg synes derfor at du skal gå tilbage til det gamle ritual, hvor du ammede Storm til ro og så puttede ham i egen seng, hvorefter han kom ind til jer i løbet af natten.
Amningen er for ham det dejligste i verden. Når han ligger i dine arme føler han sig tryg og ved at du har forstået hans behov. Derfor holder han op med at skrige, når du tager ham op og derfor sender han dig også et både taknemmeligt og måske triumferende blik.
I har ikke en dreng i ægtesengen de næste 15 år, men det vil være sandsynligt at I får besøg af ham midt om natten mange år frem i tiden. De flest børn er i skolealderen før de ikke føler sig forladt, når de skal sove alene og mange børn vil også i skolealderen have behov for at komme ind til mor og far, når de vågner og føler sig utrygge. Det skal de vel også have lov til:o)
Man skal naturligvis skelne imellem om det er rent hysteri eller om Storm virkelig er utryg ved at være alene. Ud fra din beskrivelse tror jeg dog at det er en måde at give udtyk for at han er utryg og derfor skal du tage ham alvorligt. Det betyder meget for han udvikling af tillid til andre mennesker at du forstår ham og reagerer på hans behov.
Det kan gøre meget ondt at få tænder, især hvis der er flere på vej samtidig. Man kan i Danmark få et præparat der hedder Dolodent. Det fåes kun på recept, altså gennem egen læge. Om det også gælder hos jer ved jeg ikke. Du kan læse mere om det på www.lmk.dk Det er lokalbedøvende og pensles på gummerne med en finger eller en vatpind. Det er meget vigtigt at man kun pensler gummerne, da den lokalbedøvende virkning kan spræde sig til tungen og svælget og dermed være farligt for barnet.
Det er rigitgt at det jo i sidste ende er dig der bestemmer, men et eller andet sted skal det jo også være på hans præmisser. Jeg synes det er synd at han skal græde i en time:o)
Det er jo desværre ofte sådan at bedst som man er ved at komme ind i den nye vane, med nye putteritualer osv, så bliver barnet sygt og sitationen bliver således en anden. Derfor må man begynde forfra.
Som sagt synes jeg at du skal gå tilbage til det tidligere putteritual, hvor du ammer først. Når han så har vænnet sig til at blive puttet i egen seng, så kan du langsomt trappe amningen ned. Det er jo altid nemmest at stoppe med amning, hvis både mor og barn er enige om, at det nu er ved at være slut. Det er ikke sikkert at han selv vil sige fra med den alder han har, men det kan godt være. Du må afvente og se hvad der sker.
Så rådet er at du ammer og putter ham. Når han så vågner eller rejser sig op, så lægger du ham ned igen siger godnat og går ud af værelset. Når jeg taler om "se-til-metoden" så plejer jeg at sige at et interval på tre minutter er passende, dvs. at du hver tredie minut går ind til ham, viser ham at du er der og at han trygt kan lægge sig til at sove. Er han helt ulykkelig må dunaturligvis tage ham op, men er det hysteri, så se om han ikke lægger sig ned af sig selv.
Det kan være en fordel at det er far som går ind i værelset, da far jo ikke kan amme. I stedet kan han tilbyde en tår vand af en kop. Det er vigtigt at I som forældre er meget enige om, hvordan I vil gøre og at I begge går helhjertet ind for det. Det kan ikke nytte noget at I aftaler at far putter og du så kommer rendende midt i det hele:o)
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske