Svar: Bange for cirkus
25. august 2007
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Marianne
Det er ikke spor usædvanligt at børn er bange for klovne, julemanden, pjerrot osv. Og det er som du selv er inde på en angst der bliver udløst af at personen virker fremmed - hår, skæg, hudfarve, beklædning og også personens køn kan spille ind.
Samtidig er disse figurer jo meget forvirrende for barnet - det er jo skuespil, og barnet bliver forvirret. Hvad skal det tro...
Det er altid svært at være forældre til et barn som pludselig viser angst for noget, som man som voksen ikke føler hun behøver være bange for. Det er dog meget vigtigt at du accepterer at din datter har det sådan og ikke presser hende unødigt. Derfor er det rigtig fint at din far også tog hende med hjem og at I ikke tvang hende ind i cirkus. Ikke at jeg tror I ville have gjort det, men det ville andre måske - man kan meget let komme i en situation hvor reaktionen bliver "hold så op med det pjat" og med magt bærer barnet ind.
Børn er bange for forskellige ting hele vejen igennem deres opvækst. De kan være bange for fremmede, bange for mørke, bange for at være alene, bange for hunde, edderkopper osv. og altså også bange for klovne og julemanden.
Jeres datter har stadig en alder, hvor det kan være rigtig svært at skelne imellem virkelighed og fantasi, hvilket betyder, at hun når hun møder en klovn, julemanden eller en anden udklædt figur, så er hun ikke i stand til at vurdere om personen eller det personen gør er rigtigt og virkeligt. Hun er i stand til at forestille sig og fantasere om uhyggelige ting, men har endnu ikke evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed.
Da angst for forskellige ting er en del af jeres datters udvikling, så kan I ikke fjerne angsten fra hende, men I kan hjælpe hende igennem det på en god måde. Dette gør du bedst ved at støtte hende, lytte til hende og betrygge hende i at du er der og passer på hende i alle livets forhold.
Det er meget vigtigt at du som mor accepterer din datters følelser og tager det hun oplever alvorligt. Det er vigtigt at du forsøger at tale med hende om hvad det er ved personerne som gør hende bange og ser om du kan få hende til at sætte lidt ord på. Lyt til den oplevelse hun beskriver for dig - hvordan oplevede hun det der skete i cirkus og prøv at sætte dig i hendes sted. Fortæl hende at du forstår det, at andre børn også har det sådan og det er helt okay. Måske kan du selv huske situationer fra du var barn, hvor du var bange og det vil gøre det lettere for dig at sætte dig ind i hvordan hun har det, hvad hun føler.
Du skal være meget opmærksom på hvad du siger og hvordan. Når du fortæller hende at de andre børn i cirkus lo og havde det sjovt, så er der en risiko for at hun opfatter det som "hvorfor kan du ikke være som de andre børn" og det er utroligt farligt. Det er enormt vigtigt at du virkelig forsøger at holde fokus på, hvordan du kan give din datter selvværd og styrke hende og det gør du ikke ved at sammenligne med andre eller ved at presse hende. Men ved i stedet at fortælle hende at hun er okay, at hun har værdi for dig netop fordi hun er den hun er.
Brug legen, lad hende have klædeudtøj af forskellig slags og via dette få en større viden om hvad det at være klædt ud betyder. Ved at lege med klædeudtøj, - diverse uhyrer, vilde dyr, sørøvere, spøgelser, hekse, trolde, prinsesser, og masser af tilbehør som parykker, briller, kunstige næser, skæg osv. så vil jeres datter kunne få en større forståelse for hvad det at være klædt ud betyder og vil således også stille og roligt forstå at klovnen, skuespillerne, julemanden osv. er nogen der er klædt ud, ligesom når hun klæder sig ud.
Nogle gange er børn i de situationer også rigtig gode til at finde en sjov måde at tackle det på, det kan f.eks. være en løsning som: "Jeg behøver ikke være bange for klovne, for hvis der kommer en så hiver jeg ham i den store røde næse".
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske