Brev:
Bange for cirkus
25. august 2007
Alder:
3 år, 10 mdr.
Bange for cirkus
Hej Helen
Nu skriver jeg til dig angående mine store datter Emilie på snart 4 år ( til november).
Hun er en dejlig glad pige som trives nede i sin børnehave. Hun har en rigtig god veninde dernede, som hun også leger med i fritiden. De er virkelig pot og pande, og kan ikke undvære hinanden.
Når veninden har fri eller andet fra børnehave leger Emilie også med de andre børn, men det er ikke på samme måde som når den anden er der. Hun kan godt virke lidt mut en gang i mellem.
Hun er en type som godt kan lide at se folk an inden hun kaster sig på dem, men når det så først sker, snaaaaaarker hun også derud af….
Herhjemme er hun god til at lege med sig selv, og hun elsker sin lillesøster Sofie på ½ år. Dog er der selvfølgelig jalousi, især når jeg ammer hende. Heldigvis er hun blevet mere far syg, da det faktisk næsten altid er mig som hun har ”hængt” på.
Mit spørgsmål går på følgende: Bedsteforældrene havde inviteret på en tur i det lokale cirkus. Vi har talt meget om det og vi synes at nu bør hun være gammel nok til at komme med.
Hun har aldrig kunne lide klovne ( dem har hun været bange for i flere år???), selvfølgelig har vi talt om at der også var klovne, men de er sjove og de kommer ikke hen til hende. Julemanden har hun heller aldrig været vild med. Vi tror at det er fordi at de er maskeret????
Nå, men havde overbevidst hende om at det var sjovt at komme i cirkus, og til sidst glædede hun også til det. Da dagen kom og familien gik ned mod cirkusteltet fik vi øje på nogle elefanter som stod udenfor. Da vi nærmede os teltet blev hun helt skrækslagen og vil op til mig. Til sidst skreg hun og sagde at hun ikke vil ind i cirkusteltet, selvom jeg prøvede at berolige hende. Til sidst tog bedstefar hende med hjem, da hun selvfølgelig ikke skal tvinges til det.
Jeg har hørt fra børnehaven, at første gang de skulle i teater, ville hun heller ikke med ind. En pædagog måtte stå med hende udenfor. Når vi er ude til store fester såsom fødselsdage og der bliver sunget eller spillet højt, kan hun somme tider begynde at græde og vil ud.
Vi ved simpelthen ikke hvad årsagen er, da vi ikke kan komme på at hun har haft en grim oplevelse. Vi talte om cirkusturen dagen efter, og jeg fortalte hende hvor sjov det havde været, og at hun ikke skulle være bange og at de andre børn grinede af klovnene. Hun sagde at det vil hun godt en anden gang, når hun ikke var bange. Selvfølgelig var det en fredag kl. 19,00 og de er selvfølgelig trætte.
Har du et godt råd om hvad man skal gøre/ hjælpe hende med at overvinde disse ting.
Er det meget normalt at børn i den alder kan reagere sådan??
Med venlig hilsen
Marianne