Svar: Navle
25. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Jeg har svært ved at sige hvad det er der sidder i din datters navle... kunne det ikke være lidt creme efter svampebehandlingen?
Umiddelbart skulle der ikke ske noget ved at du forsøgte at rense navlen lidt endten med en blød vatpind eller snippen af en stofble. Kom lidt olie i navlen så det skidt der sidder der bliver opblødt eller prøv når din datter har siddet i badekar og navlen derfor har været under vand lidt tid.
Du skal naturligvis ikke rode rundt i navlen, det skal gøres forsigtigt og du skal ikke gøre noget hun ikke bryder sig om. De fleste børn kan ikke lide at man piller for meget i deres navle og det må endelig ikke virke som et overgreb.
Som regel vil navlen hos børn der jo ofte kommer i karbad naturligt blive ren, hvis den er meget dyb, kan man så tørre lidt efter i bunden efter bad, netop for at den ikke bliver holdt fugtig og man undgår svamp.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske