Svar: Svært ved at falde i søvn - 5 mdr.
25. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Det er en dejlig lille pige du beskriver og det du fortæller er fuldstændig normalt og det vigtigste du kan gøre er at følge din datter og de behov hun har.
Det er helt naturligt når man er 5 måneder gammel at falde i søvn ved brystet. Det kan godt være at nogle børn vil kunne falde i søvn uden, men det er ikke noget du kan forvente. Din datter er på ingen måde udspekuleret eller bevidst om at hvis hun græder længe nok så bliver hun taget op.
Gråd er den eneste udtryksform hun har når hun vil fortælle dig at noget ikke er som det skal være og at hun har behov for din hjælp. Det er således vigtigt at du reagerer på hendes gråd og grunden til at hun stopper med at græde, når du tager hende op er at hun føler sig forstået og lyttet til. Du har forstået hvad hun havde behov for og du har dækket hendes behov.
Det er helt basalt for udviklingen af hendes tillid til jer forældre at I lytter og hjælper, når hun har behov for det. I skal naturligvis skelne hendes gråd fra hinanden, nogle gange vil hun græde lidt fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn og her er det okay at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende så hun falder i søvn, men andre gange har hun behov for direkte fysisk kontakt og dermed behov for at være i favn og det skal I gøre.
I takt med at hun begynder på mere skemad så vil det blive lettere for dig at få en fast rutine for dagen, altså mere faste tidspunkter for hvornår hun spiser, sover, ammes osv. Og det vil sandsynligvis kunne hjælpe jer lidt videre på vej. Derfor tænker jeg også at tiden arbejder for jer.
At din datter nogle gange ammes, slipper, forsøges puttet og så atter ammes 30 minutter efter er meget normalt. Jeg kan godt forstå du synes det er lidt hårdt og det er besværligt, når man er nogen steder, men det er sådan det er:o) Alternativet er at give hende en flaske eller at du begynder at skrue mere op for skemaden.
Da amningen tilsyneladende fungerer fint - din datter er glad for det og trives på din mælk, så må du overveje hvordan du har det bedst. Hvis du synes du ammer for meget og det er vigtigt at far kan tage over, så kan I overveje om ikke I skal introducere en flaske. Det kan I jo godt gøre med den alder hun har nu. Men det vil så være fordi I som forældre og voksne har et behov for at ændre på tingene, at far kan tage over, at mor kan slippe lidt for at amme så meget osv. der vil være årsagen og ikke fordi det er jeres datters behov.
Det betyder naturligvis ikke at det er dårligt at gøre det, det handler jo om at gøre det, som man mener passer bedst ind i familiens situation, det som vil fungere bedst for jer alle.
En flaske ville kunne gøre at far kom mere på banen og du ville samtidig kunne overføre rutinen med at blive ammet i søvn i sengen med at få en flaske i barnevognen...
Jeg kender dig jo ikke og ved derfor ikke hvor du er henne tanke mæssigt. Nu har du dog fået lidt af mine tanker, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske