Brev:
Svært ved at falde i søvn - 5 mdr.
25. august 2007
Alder:
5 mdr.
Svært ved at falde i søvn  - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg har et problem med at få min 5 mdr. gamle datter til at sove. Hun er en rigtig glad baby som pludrer, leger, griner og smiler - når hun ikke er træt.
Mit problem er, at jeg ikke kan få hende til at falde i søvn af sig selv. Hun har altid skulle bruge mig (brysterne) for at kunne finde ro. For at få hende til at sove (formiddag, middag og aften) ligger jeg sammen med hende inde i min seng, og når hun så endelig sover, fjerner jeg brystet forsigtigt, så hun ikke vågner. Ofte vågner hun efter 30 min, og så må jeg ind og amme hende til hun sover igen. Det er hårdt hele tiden at skulle stå til rådighed med ”apparaterne”, både når hun er sulten (jeg ammer stadig, men er så småt begyndt at give hende lidt tynd grød til middag) og når hun vil sove.
Samtidig er det et problem med at gå ture med hende i barnevognen. Det er som om, hun har set sig lidt gal på vognen. Hun vil gerne være i den indtil et vist punkt, hvor hun bliver træt. Så begynder hun at skrige helt hjerteskærende, og hun bliver ved indtil jeg tager hende op.
Jeg har forsøgt at trøste hende mens hun ligger i vognen, men det hjælper ikke. Jeg har også forsøgt med at sætte hende op i vognen (med puder i ryggen), og når hun så er rigtig træt, har jeg lagt hende ned, så hun kan sove, men hun begynder at græde og bliver ved med det indtil jeg tager hende op.
Jeg tænker lidt, om hun allerede kan være så bevidst, at hun ved, at hun bliver taget op, hvis hun græder længe nok? Skal jeg bare lade hende græde sig selv i søvne? Jeg har det skidt med at se hende så ulykkelig.
Har du et godt råd til, hvordan jeg kan lære hende at falde i søvn alene, så hun ikke er alt for afhængig af mig og så hendes far også kan lægge hende i seng, samt hvordan jeg får hende til at blive glad for barnevognen?
Med venlig hilsen
Lene