Svar: Hvor meget flaske er okay?
25. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Tillykke med lille Kaya, som lyder til at være en rigtig dejlig lille pige:o)
De fleste børn har mellem 4-6 ugers alderen et appetitspring og det har de både når de bliver ammet og når de får flaske. Det er fordi din datter er ved at være så stor at hun har behov for mere mad og det er fint at du giver hende dette.
Det betyder naturligvis ikke at du bare skal overfodre hende, men du må gerne give hende, så hun bliver mæt og tilfreds. Ind imellem må du så også meget gerne give hende en sut:o) Da det ofte er forholdsvis let at spise af en flaske, så vil børn der får flaske ofte spise lidt mere og således lige få et skvulp mere end de måske egentlig havde behov for - det gør ikke noget med den alder din datter har - det overskydende vil sandsynligvis komme op med en bøvs.
Du beskriver en pige, som er god til at spise af flasken, som virker til at sende tydelige signaler, som sover godt om natten og spiser hyppigere om dagen. Det lyder alt sammen rigtig fint og derfor må du give hende, hvad du mener hun viser behov for. Reglen om 1/6 af vægten i døgnet er kun en generel vejledning, - nogle børn spiser mindre, andre mere og børn der får flaske skal have lov til at variere deres behov selv ligesom børn der får bryst.
Og så må du se hvad vægten sige næste gang, den er ganske sikkert rigtig fin :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske