Svar: Ingen appetit - 4 mdr.
24. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Menure
Du skriver at din dreng drikker 500-600ml mme dagligt, 50-60ml vand og derudover får mme i grød og mos. Du fortæller også at han har gode våde tisse bleer 4-5 gange dagligt og at han også har afføring 1-2 gange dagligt. Jeg synes ikke det lyder så tosset:o)
Det er naturligvis ikke særlig rart at han ikke så gerne tager imod flasken, måske du skulle prøve med en ny type erstatning for at se om han bedre kan lide en anden smag...
Det er også en udmærket idé at du forsøger med en flaske om natten eller måske snarere sen aften inden du selv går i seng, da han sover på dette tidspunkt og måske derfor bedre vil acceptere den. At stille uret og stå op for at give ham mad om natten synes jeg ikke du behøver - han lyder umiddelbart ikke til at mangle noget.
Hvis du stadig er meget uroligt over hans indtag, så synes jeg du skal ringe til jeres læge. Han kender jer og jeres situation og vil måske kunne berolige dig bedre end jeg. Han kan jo undersøge din dreng og derfor fortælle dig om han kan finde nogen årsag til at din dreng ikke drikker så meget af flasken som tidligere. Jeg tænker dog at det handler om hans alder og overgang til skemad og som sagt så lyder det helt acceptabelt med den mængde han indtager og sådan som du beskriver at han har det.
Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig frustrerende, men du må se på din dreng og se på hvordan han trives. Han er en stor og dejlig dreng, og sikkert også en stærk dreng? Hvordan er han? Er han glad og smilende, ler han så du kan høre han klukker helt nede i maven? Bruger han sig selv, drejer omkring, vender sig osv.? Pludrer han, kan du pludre i dialog med ham osv.? Alt sammen signaler om at han har det godt. Og det skal du også huske at lægge mærke til.
Hvis du er i tvivl om han har det godt, så er detlægen du skal ringe til og det er helt okay at du bestiller en tid hos lægen i morgen, hellere en gang for meget og du så bliver beroliget:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske