Svar: Bliver hun overstimuleret?
24. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Luiza
Der er ingen tvivl om at Rosa er inde i en rivende udvikling og det spiller naturligt ind på hendes søvn både om dagen og om natten.
Rosa er nu i separationsfasen, det betyder at hun på en gang er ved at adskille sig fra jer, men samtidig også har enormt meget behov for at være nær jer. Hun er nu mere og mere bevidst om hvad der sker omkring hende i løbet af dagen, at I går fra hende osv. Hun har stort behov for at kunne se jer for at vide at I er der, hun forstår simpelthen ikke at I er lige inde på den anden side af væggen. Det er netop derfor hun nu er begyndt at bliver ulykkelig, når du går ind i et andet rum.
Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme. Derfor er det ikke usædvanligt at hun i denne periode sover mere uroligt og kan finde på at vågne op grædende. Hun har som du skriver også en stor fysisk uro og svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove. Det er ikke fordi hun overstimuleres motorisk, men fordi hun nu bruger sig selv meget mere motorisk end tidligere. Hun øver sig ikke kun på at kravle om dagen, hun øver sig faktisk også når hun sover.
Det bedste du kan gøre er at give hende så meget fysisk kontakt i løbet af dagen som muligt. Prøv at lege "gemmeleg" og "titte-bøh" med hende om dagen og på den måde give hende en læring og erfaring om at I stadig er der selvom hun ikke kan se jer. Prøv med lidt babymassage og se om det kan hjælpe hende til større fysisk ro.
Når I nu skal rejse til familien som hun ikke kender så godt, så lad hende sidde hos dig og observere de andre lidt på afstand. Det er vigtigt for hende at den trygge base (mor) er lige i nærheden hele tiden, så føler hun sig mere rolig og tør udforske verden mere.
Det er svært at holde fast i tiderne når man rejser og der er stor tidsforskel, samtidig vil Rosa måske blive mere træt fordi hun oplever så meget mere, eller måske det modsatte - sove mindre fordi hun endten vil følge med i det hele eller bliver overstimuleret...
Du må se hvad der sker og holde fokus på at Rosa lige nu har allermest behov for din nærhed og fysiske kontakt, både når hun er vågen og når hun skal sove. Det er meget vigtigt at du lytter til hende og at familien i Brasilien accepterer at hun har nogle grænser som ikke skal overskrides og at hun har behov for tid til at se dem an, lære dem at kende osv. I skal være der en måned og hun skal nok nå at charme dem alle:o)
Med hensyn til sut, så er det rigtigt at sutten så vidt muligt skal bruges ved søvn eller hvis hun er meget ked af det. Det kan dog godt være at hun vil føle tryghed ved at have sutten en gang imellem ud over dette og det er okay, især med den alder og udvikling hun går igennem lige nu. Når I skal flyve vil det sikkert være godt for hende og hjælpe hende.
Det I skal være opmærksomme på er at I ikke kommer ind i en vane med at give hende sutten hele tiden, f.eks. om natten, så hun begynder at vågne hver gang at sutten tabes fordi hun forventer at I putter den i munden for hende.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og så vil jeg naturligvis ønske jer en rigtig dejlig rejse. Jeg er sikker på at det bliver helt fantastisk for jer alle sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske