Brev:
Bliver hun overstimuleret?
24. august 2007
Alder:
7 mdr.
Bliver hun overstimuleret?
Kære Helen
Tak for dit svar til mit første spørgsmål. Natflasken er indførten igen og Rosa får nu omkring 650 ml MME i flaske, + det hun får i mos/grød og hun er også blevet meget dygtig til at drikke vand : ) og vi skal nok bruge dine råd når vi rejser på mandag : )
Rosa bliver 7 måneder på onsdag. vi har altid kørt med faste rytmer hvad spisningen og puttetiden angår. Hun har altid faldet i søvn af sig selv, skal måske hjælpes lidt med sutten men ellers har vi altid betragtet hende som et meget nemt barn. hun sover i sin egen seng om dagen og sover kun i barnevognen hvis vi er ude at gå tur, hvor kun hun falder i søvn hvis det passer med hendes sovetid.
Hendes døgnrytme ser sådan ud
6:30 vågner op
7:00 grød
9:00 bliver lagt og sover en 1/2 time
10:00 flaske MME
12:00 mos
13:00 bliver lagt og sover en 1/2 time
15:00 flaske MME
16.00 bliver lagt og sover en 1/2 time
17:30 mos
19:00 bliver lagt, plus en flaske vælling hun falder i søvn efter 1/2 time
23:00 en flaske MME
Som du ser sover hun meget korte lure, men dette har fungeret fint, for hun virker frisk og glad.
MEN dette har ændret sig i den sidste uge og vi kan slet ikke genkende hende. allerede ved 8-tiden er hun træt, og giver tydelige signaler, som at gabe, gnide sig i øjnene, ligge helt stille på legetæppet. jeg prøver at trække det ud så meget jeg kan men hun bliver lagt mellem kl 8 og 9 og sover mellem 1 time til 1 1/2 time. når klokken er 12 så er hun meget træt igen og bliver irritabel og vil måske ikke engang spise frokost. jeg prøver at trække det til kl 13. der sover hun kun en halv time og er meget træt efter hun er stået op. hun gaber konstant og gnider sig i øjnene ofte om eftermiddagen.
kl 16 bliver hun puttet igen og der er hun begyndt at sove halvanden time. så står hun op kl 17 30, får aftensmad. hun bliver lagt kl 19 og så kan hun slet ikke falde i søvn. hun er meget træt, gnider sig i øjnene men i sted for at falde til ro som altid, vælger hun at vende rundt konstant, eller spjætte med benene, hvor hun ''hopper'' imens hun ligger på ryggen og slå madrassen hårdt med hælene, eller blot ligge på maven eller kravletræne (komme på alle fire og rokke frem og tilbage). dette kan tage op til to timer.
Hun bliver overtræt og det er bare en rigtig ond cirkel. vi kan ikke tage hende op og vugge hende. det er som om hun ikke forstå det, for hun har aldrig lært at falde i søvn ved at blive vugget i vores arme. hun græder ikke men virker bare så overtræt.
Der er sket ret meget med hende i de sidste 3 uger. som jeg skrev før, så har hun fået to tænder, sidder selv og er meget optaget at lære at kravle. hun bruger så meget energi på at trille rundt på gulvet og prøver at kravle. vores trægulve er meget glat, så hun kan ikke komme på alle fire, hun trækker sig frem med armene. det er først når hun er på sofaen eller på vores eller hendes seng at hun kan komme på alle fire og kan rokke. det føles som om hun er i konstant bevægelse. jeg leger også meget med hende i løbet af dagen, går tur og hun er også meget dygtig til at lege selv. (hun er også dog begyndt at græde når vi forlader stuen, eller blot går forbi hende og 'forsvinder' igen)
Det er hårdt for os med at det tager 2 timer om aftenen inden hun falder i søvn, for vi er også trætte og jeg synes, at det er synd at hun ikke blot kan falde til ro som før. og også at det virker som om at hun er så træt i løbet af dagen.
Denne ændring i hendes rytme er kommet fra nat til dag og vi kan slet ikke følge med og få en måde til at hun skal sove på om dagen og også forhindre den lange kamp om aftenen
jeg har prøvet at lægge hende til at sove på sin seng, eller barnevognen når hun viser for mange tegn på træthed før kl 16, men hun bliver helt hysterisk og ulykkelig.
Men om formiddagen eller ved 13-tiden lur, så falder hun stadigvæk i søvn 'hurtig', men dette er også ved at ændre sig til at hun vender rundt, vil kravle/rokke, dog falder hun hurtigere i søvn i forhold til om aftenen.
Har du nogle gode råd? kunne det tænkes at hun overstimuleres fysisk, så hun ikke kan falde til ro? skal jeg prøve at holde fast i at hun bliver puttet kl 9, 13 og 16?
(Vi tager jo til Brasilien på mandag og er væk 1 måned, så der hendes døgnerytme vil ændres, men problemet vil måske fortsætte derover : (
Og så lige et ekstra spg. hvor stor behov for at bruge sut har et barn på snart 7 måneder? jeg giver hende sutten når hun skal sove, men hun bliver meget ivrig når hun ser den og vil ellers gerne bruge sutten mere end blot til at falde i søvn på.
Med venlig hilsen
Luiza og Rosa