Svar: Meget urolig nattesøvn - 11 mdr.
24. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Det lyder helt sandsynligt at der er en sammenhæng imellem Almas urolighed ved søvn og det at hun er startet i vuggestue. Det påvirker hende mentalt og det giver en hjerne mæssig uro, tanker at bearbejde og flere drømme. Samtidig har hun også en motorisk uro i kroppen fordi hun kravler og bruger sig selv meget motorisk i løbet af dagen, hun har altså også svært ved rent fysisk at finde roen.
Måske er det nu at hun igen skal tilbage til sit værelse, at I atter forsøger at putte hende i hendes egen seng, sidder hos hende, holder hende i hånden, læser en bog osv. er til stede for hende, men putter hende der. Så kan hun tumle omkring ligeså meget hun vil og I sover alle bedre.
Det er ikke så længe hun har været hos jer, men ting ændrer sig og det kan godt være nu at hun så skal tilbage i egen seng igen.. sådan er det med børn og man skal være utroligt fleksibel.
I kan se om det er bedst at sidde hos hende og holde i hånd, kærtegne og give hende fysisk kontakt eller om det måske er bedre bare at være i rummet. Ordne strygetøj, være til stede og lave noget andet end at sidde hos hende direkte. Nogle børn bliver forstyrrede af at man er der, lige op og ned af dem, men har det godt med at vide at man er lige ved siden af...
Andre gange kan det være bedre at gå til og fra, aldrig være væk i mere end 3 minutter og altid vende tilbage også selvom hun ikke græder. Det handler om at betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, at I er der og passer på hende, vise hende det ved hele tiden at gå til og fra så hun til sidst forstår at I ikke går fra hende, hun bliver ikke forladt.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske