Svar: Kost og hård mave
23. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Sanne
Det er rigtig synd at Ida har så hård mave og det er utroligt vigtigt at du sørger for at holde maven igang. Det er vigtigt fordi det har betydning for hendes lyst til mad, men også fordi hun helst ikke skulle få en erfaring om at det gør ondt at komme af med sin afføring så hun begynder at holde sig.. så er det virkelig en ond cirkel I kommer ind i. Derfor tænker jeg at du skal blive ved med at give hende movicol, når du nu ved det virker - hvis du er i tvivl om det, så spørg lægen.
Jeg kan naturligvis godt give hård mave og her må du se om det ændrer noget, når I stopper med det.
Ellers er det ofte et spørgsmål om at barnet mangler væske og at I skal få jeres datter til at drikke mere vand. Du skriver dog at hun gør dette...
Så kan det også handle om ensidig kost og når jeg ser jeres dagsplan, så tænker jeg at hun får meget brød og gryn, men ikke særligt mange grøntsager. Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis I kunne få hende til at spise mere grønt. Hun skal have grøntsager til frokost og hun må også meget gerne få lidt grøntsager som mellemmåltid sen eftermiddag. Det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod, eller lidt rød peberfrugt.
Jeg synes også I skulle overveje at gå tilbage til havregrød om morgenen. Hun spiser havregryn og ymerdrys, men maven arbejder ikke på samme måde med dette som havregryn der er kogt. Jeg synes derfor havregrød er en god idé.
Fibre er vigtigt for at holde maven igang, men det skal være varierede mængder af fibre og fibre kræver rigtig meget væske for at det er godt. Jeres plan for dagen lyder, når man ser det helt udefra: havregryn, grovkiks, rugbrød og boller og det er ikke ideelt. Så mit råd er altså meget mere grøntsager og meget gerne kogte, så hendes tarmsystem kan nedbryde det.
Et forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: Frugtmos eller frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med grøntsagsmos som pålæg og/eller kogte grøntsager ved siden af. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand eller mælk af kop
Eftermiddag: ½ bolle med smør, evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt, friske bær
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, agurk, gulerod, rød peberfrugt, avokado, tomat uden skræl mv.
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske