Brev:
Kost og hård mave
23. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kost og hård mave
Hej Helen
Ida er nu 1 år om 5 dage. Vi har tidligere haft store problemer med at få hende til at spise, men det er forlængst ovre. Jeg har ikke fået hende målt og vejet siden hun var 10 mdr. hvor hun var 75 cm og vejede 9,6 kg.
Vi har dog stadig et problem som har forfulgt os meget længe nu. Hun har næsten altid hård mave og kan ikke rigtig komme af med afføringen. Hun har været på laktulose, movicol, sveske ja alt er prøvet, men intet hjælper. Kun 2x4g movicol opløst i vand virker, men jeg synes ikke hun skal have dette hele tiden. Jeg har trappet langsomt ned, men hun får hård mave med det samme.
Hendes madplan ser således ud:
Morgenmad: Yoghurt med havregryn og lidt ymerdrys + mælk at drikke
Formiddag: Riskiks eller grovkiks og vand til. (er aldrig sulten her)
Middag: Rugbrød med pålæg og mælk til
Eftermiddag: Bolle med smør og ostehaps + frugt
Aftensmad: Vores mad
Natflaske på 200 ml NAN1
Hun er ikke så glad for frugt, så det er ofte presset appelsin (som jeg også har hørt er godt til hård mave) eller frugtmos. Vi er gået over til letmælk, da jeg også hørte at det var bedre end sødmælk, når de har hård mave, men uden resultat.
Hun drikker rigeligt vand i løbet af dagen. Kan det være det jern hun stadig får som giver hård mave eller hvad er der galt??
Kærlig hilsen
Sanne og Ida