Svar: Tykmælk? Ymer?
23. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når din datter er 9 måneder kan komælk og komælksprodukter begynder at udgøre en større del af indtaget og det vil således ofte være passende at man om eftermiddagen begynder at introducere lidt surmælksprodukt her - det kan så være i stedet for en amning eller flaske.
Ymer, Ylette og Kvark anbefales ikke til børn under 1 år. I stedet kan du give tykmælk, A38, yoghurt naturel eller lignende produkter med 3,5% fedtindhold (lavet på sødmælk). I dette kan du så mose lidt banan eller bruge anden frugtmos. Det er bedre at gøre det på denne måde end at give de meget sukkerholdige frugtyoghurt produkter.
De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen være i stand til at tygge små rugbrødshapsere med lidt smørbart pålæg, grøntsagsmos eller lignende. De vil også kunne begynde at tygge lidt godt kogte pastaskruer evt. delte, hvis de er meget lange, kunne få lidt frikadelle i stykker og lignende.
Du må gerne give din datter frisk frugt med den alder hun har nu. Det kan være et stykke melon, pære, blomme, fersken, appelsin eller lignende. Æble er også fint, men de er ofte meget hårde, vinduer må kun gives hvis du skræller dem.
Og ja hun kan godt få noget galt i halsen og derfor skal hun altid være under opsyn, hvis du giver hende noget i hånden at sidde med. Sker det og hun ikke selv er i stand til at hoste det op, så må du vende bunden i vejret på hende, så det kommer ud igen... :o)
Jeg vil tro at du måske godt kan gøre det med rugbrødshumplere på brødristeren - jeg har ikke forsøgt... Det skal have så længe at det bliver sprødt og lidt hårdt i kanten uden at blive sort... det skal virke lækkert:o)
Håber det hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske