Svar: Svært ved at falde i søvn om dagen
22. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om din datter er igang med en stor udvikling i øjeblikket og at hun i den forbindelse er blevet meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring hende - det lyder som om at hun har rigtig svært ved at give slip og lægge sig til at sove, som om at hun ikke vil gå glip af noget... Du beskriver også en pige som sover meget let og derfor reagerer meget hurtigt, hvis du flytter hende, samtidig også en pige som har rigtig meget behov for din nærhed, hvis du sidder med hende eller går med hende i vikle - ja så sover hun bedst:o)
Har du overvejet at tage barnevognen op i lejligheden og så trille hende lidt på gulvet indendøre? Jeg spørger fordi en barnevogne på en gang både skærmer og giver ro. Under kalechen lukkes alle lyde og lys på afstand og det er blive vugget er jo dejligt beroligende og minder om at blive båret på arm eller i en vikle...
Jeg synes også du skal overveje om du kan lægge dig ned og amme og lade hende sove i jeres seng, sikre at hun ikke falder på gulvet og så lade hende være der, så hun ikke skal flyttes. Det er rigtig svært at flytte børn i den alder, da de skifter søvnfase hurtigt (mellem 30-60 minutter) og derfor kan man med fordel ofte lade dem sove, hvor de fra starten er faldet i søvn.
Det er rigtigt at de fleste børn har behov for 3 lure dagligt i 5 måneders alderen, nogen sover dog kun 2, men tager så lidt længere lure. Nogle børn tager også den korte lur om formiddagen og så lidt længere lure sidst på dagen og den fleksibilitet må der være - I må forsøge jer lidt frem og se hvad der passer.
I princippet er der ikke noget i vejen for at din datter kun sover 45 minutter om formiddagen, hvis hun så tager et længere stræk over middag. Andre sover deres længste lur om formiddagen og powernapper så lidt mere hen over eftermiddagen... igen må I forsøge jer frem og se hvad der mon virker bedst for jer.
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret når du læser meget og jeg tænker at du skal prøve at glemme lidt alt det du har læst. Prøv at se om du kan følge din datter, se på de signaler hun sender og prøv i første omgang at tilrettelægge dagen efter hvad hun viser behov for. Stille og roligt vil du så måske kunne se et mønster, som du så kan gøre til noget mere fast. Tag det med ro, når hun vågner efter en kort lur og ikke er til at få til at sove igen.. så hun måske har behov for at sove igen allerede 1½ time efter og det er så okay. Det handler meget om at du lige nu siger til dig selv at sådan er hun og det hele ændrer sig stille og roligt.
Du har fuldstændig ret i at i takt med at I begynder med skemad, så vil det være en fordel at dette gives på nogenlunde samme tidspunkt hver dag og dermed vil du få mere og mere struktur på dagen og det bliver nemmere at skabe en plan med faste tider for lur, skemad og amning.
Så længe hun ikke er ældre end hun er, så synes jeg du skal have det fint med at amme hende, når hun skal sove. Og det er rigtig godt og dejligt at du har så god mælk og at amningen bare fungerer så godt for jer begge:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske