Brev:
Svært ved at falde i søvn om dagen
22. august 2007
Alder:
5 mdr.
Svært ved at falde i søvn om dagen
Kære Helen
Jeg har lige meldt mig til her på siden efter i et stykke tid at have kigget med på sidelinjen. Nu har brug for selv at stille et spørgsmål, selvom jeg kan se, at du har svaret på masser af spørgsmål, der ligner mit.
Det drejer sig om søvn om dagen. Eller måske rettere mangel på samme. Min datter er næsten fem måneder og helt igennem fantastisk. Hun er stor og har hele tiden været det. 8200 g i sidste uge og stadig kun på min mælk. Amningen kører helt fint, selvom hun kan have svært ved at koncentrere sig, når vi er ude.
Vi har tænkt os at fortsætte på fuld amning en måned endnu, så vi begynder på andet mad, når hun er næsten 6 måneder. Hun er meget opmærksom hele tiden og har egentlig været det altid - kom 12 dage efter termin og var meget klar til verden.
Min datter har hele sit korte liv været god til at sove om natten. I begyndelsen blev hun ammet to gange, så en, og de sidste par måneder har hun sovet hele natten med blot en amning tidlig morgen. Problemet er i dagstimerne.
Jeg har kigget på, hvad du plejer at anbefale til en baby på denne alder og har prøvet at styre hende lidt hen i mod tre lure i løbet af dagen. Det ser ud til at være, hvad hun har brug for. Næsten. Nogle gange er klokken blevet henad 15, før hun falder i søvn om eftermiddagen, og så springer hun den sene eftermiddagslur over. Hun bliver lagt til natten mellem 19 og 20 og sover så til mellem 5 og 6, hvor hun bliver ammet og tager en til to timer mere, før vi står op.
Jeg prøver at lægge hende ved 9-10-tiden og ved 13-tiden med amninger umiddelbart inden. Ofte falder hun næsten i søvn, men jeg prøver at få hende over i sengen, inden hun sover helt. Har med stor fornøjelse læst "Sov igennem uden gråd"... Men hun vågner bare næsten altid helt, når det sker. Hun vil ikke svøbes - skubber rasende tæppet væk og græder. Tidligere kunne vi med held vende hende på siden, men nu drejer hun sig ned i madrassen med næsen eller rundt på ryggen. Stritter imod så meget som muligt. Og græder.
I dag har jeg været hjemme hele dagen. Og hun har grædt, bumlet rundt i sengen, snakket og gnedet øjne i omkring 45 min formiddag og middag for at sove. Middagsluren blev kun på en time - jeg kunne ikke få hende til at sove videre, selvom jeg stod lige på spring. Nu sover hun så. Kl 16.15 gik jeg igang med amning, hun faldt næsten hen og vågnede så, da jeg lagde hende i sengen. 45 min efter tog jeg hende op efter gråd og brok og bandt hende i viklen, hvor hun faldt i søvn efter 20 min. Lagde hende så i sengen, hvor hun sover nu. Gud ved, hvor længe...
Skal jeg opsumere, er det store, store problem at få hende til at sove om dagen. Om aftenen går det egentlig nemt nok; hun kender rutinen, der er nem at holde fast i. Om dagen er det et evindeligt problem. Jeg går ingen steder uden viklen, der oftest er nødbremsen, når vi er ude. Men selv herhjemme tager det lang, lang tid og trækker tænder ud hver gang. Jeg ville så gerne have et ritual, der kunne bruges hjemme - og måske også ude. Vi bor i etageejendom, og jeg har lidt langt ned i haven. Derfor bruger jeg ikke vognen til lurene. Jeg skal helst være tæt på, så jeg kan lulle hende videre, hvis hun vågner for tidligt (småked og vrissen og ikke med et glad udhvilet ansigt).
Åh, jeg synes, det er svært. Vil gerne undgå afhængigheden af brystet til søvn, men tænker også, at det måske nemt kan laves om, når hun om nogle uger skal til at spise noget andet også. Vil også bare så gerne have en datter, der trygt lægger sig til at sove og ikke skal være ked af det i så lang tid, før hver lur. Jeg render frem og tilbage. Har prøvet at gå. Har prøvet at blive og røre, blive og ikke røre, blive og vugge, blive og synge. Jeg læser og læser og bliver forvirret.
Er det mon til at forstå? Det håber jeg...
Venlig hilsen
Gitte