Brev:
Hvor længe bør han kunne være oppe, altså være vågen af gange?
22. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej Helen
Så blev det min tur til at skrive til dig.. Din brevkasse har været en stor støtte igennem vores første tid som forældre og nu har vi vist brug for et godt råd..
Vi har en lille dreng på 7 måneder som egentlig stortrives, han er glad for mad og rigtig dygtig til at lege selv. Han kom til verden 2 uger for tidligt ved kejsersnit, da da han sad i sædestilling.
De første 3 måneder var vores dreng ret nem, faldt i søvn, mens jeg ammede og blev puttet sovende både i barnevognen og i sengen om aftenen. Ofte blev han svøbt, har altid haft brug for meget tryghed og har idag stor glæde af hans nusseklud. Da han blev 4 måneder var det som om, han lige skulle vise lidt personlighed og det var en hård måned, hvor han ofte ikke ville tage brystet og heller ikke sove, skreg således ind imellem flere timer om natten. Vi prøvede alt, men ofte faldt han i søvn af udmattelse. I den forbindelse gik vi igang med fast føde og det har fungeret rigtig godt, og han spiser stadig godt og rimelig varieret.
Nu er det så som om der sker et ryk igen. Her for et par uger siden begyndte han at være meget ked af det om natten, når han vågnede. Jeg ammede ham, men kunne ikke lægge ham fra mig uden, han blev ked af det. Om dagen ville han heller ikke sove, det var som om han ikke kunne finde ro, spiste fint ved brystet, men faldt ikke i søvn. Det går bedre nu, men jeg kan mærke, at behovet for at falde i søvn alene, er ved at være der både for ham og mig. Hvordan kan jeg gøre det?
Det er som om, at han kører op, når jeg lægger ham for sig selv. Hvordan kan vi gøre ham mindre støjfølsom? Han sover meget let og har altid gjort det. Sover derfor i sit eget værelse og har gjort det i 1,5 måned. Han har indtil for et par uger siden sovet igennem en gang om ugen ca. Hvor han altså sov fra kl ca. 19.30 til næste morgen. Oftest vågnede han dog ved 2.tiden fik lidt bryst og sov videre. Nu vågner han 2 gange hver nat og er ikke så nem at få til at falde i søvn igen. Det skal lige siges, at jeg intet har imod at stå op en gang hver nat og give bryst, men 2 gange tærer på både ham og mig.
Med til historien hører, at han nogenlunde samtidig begyndte at kravle rundt og at hans far som ellers har gået hjemme de sidste 2 måneder, pludselig kun er hjemme i weekenderne.
Jeg har været ude at købe den bog som du ind i mellem anbefaler: God nat og sov godt. Her er mit spørgsmål så, hvor længe skal man blive ved? Kan det passe du siger max 30 min, skal jeg så bare lægge ham til og hvad har vi så fået ud af det?
Jeg havde tænkt at starte blødt, med at lade ham falde i søvn hos mig, men uden brystet og med sutten istedet. Han er ellers ikke ret glad for sutten, vi kan fx ikke bare give ham den, når han vågner, så bliver han gal. Derfor ender det altid med at han kommer til brystet også selv om det måske kun er 30 min siden han spiste sidst. Det vil jeg jo gerne væk fra, men ved ikke hvordan.
En anden ting som jeg har overvejet er, om jeg skal begynde med at forlange at han skal putte sig selv både om dagen i barnevognen og om aftenen/natten i sengen? Skal jeg vælge en ting ud og starte med det eller gør det ham bare forvirret? Han kan som regel trilles i søvn i barnevognen, når bare han ikke er overtræt. Men om nogle måneder starter han jo i dagpleje og hun vil jo næppe gå frem og tilbage på græsset for at få ham til at sove.
Det sidste spørgsmål drejer sig om overstimulering. Han har altid været nem til at blive overstimuleret og vi har derfor altid beskyttet ham lidt mod for mange indtryk. Nu er han jo ved at være stor og vi synes, at han burde kunne klare en tur i skoven i bæreselen i et times tid eller en tur i klapvognen (vendt mod os) uden at det bliver til at skrigetur og en ødelagt nattesøvn. Er det ikke rimelige forventninger?
I den forbindelse kommer der lige et spørgsmål mere alligevel :0) Hvor længe bør han kunne være oppe, altså være vågen af gange? Han sover som regel 2 gange om dagen, ca 1,5 - 2 timer da gangen. Om natten sover han mellem 9 og 11 timer. Problemet opstår når han står tidlig op fra den første lur fx kl 11, så er han faktisk træt igen kl 13, men jeg trækker ham gerne til kl 14, fordi ellers kan han ikke holde til kl 19 som vores erfaring siger, er det tidligste det fungerer for ham at blive puttet for natten.
En anden løsning er at give ham en lille lur sidst på dagen, men så sover han gerne for længe og vi ender med at vække ham, er det ok eller skal han bare have lov til at sove også selv om klokken er over 18?
Det blev til mange spørgsmål, men man vil jo gerne have alle detaljer med :) Jeg har prøvet vores egen sundhedsplejerske, men hun siger som regel bare, at det går over og at det har noget med alderen at gøre. Det har det sikkert også, men derfor har man jo alligevel brug for nogle konkrete råd. Derfor håber vi på din hjælp.
På forhånd tak og venlig hilsen
Mette