Svar: Svært ved at falde i søvn og vågner mange gange
22. august 2007
Alder:
8 mdr.
Hej Kristine
Dejligt at høre at I har besluttet jer for en ferie på Cypern til september, der er dejligt varmt og det bliver godt for jer alle at komme væk fra regnfulde Danmark:o)
Din dreng er i separationsfasen og det betyder at han lige nu er igang med at finde ud af at I stadig er der for ham selvom han ikke kan se jer. Han ved og forstår simpelthen ikke at I er lige inde i værelset ved siden af. Du vil sikkert også kunne se det om dagen, at han kan blive dybt ulykkelig, når du går ud af et rum.
Han har i denne periode ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt, især om dagen bevæger han sig lidt mere ud på egen hånd, kryber over gulvet (ofte baglæns, væk fra ting) og undersøger mere på egen hånd. Det betyder at han ikke sidder så meget hos dig som han plejer, men han har stadig behov for det, behov for nærheden og den får han så ved brystet om aftenen inden natten.
Derfor er det naturligvis vigtigt at du er der for ham i løbet af dagen og prøver at give ham så meget kontakt og måske også lidt mere bryst i dagtimerne lige i denne periode. Om aftenen og natten kan far så forsøge at tage lidt over, berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen uden bryst.
Du kan overveje om du i en periode skulle lægge dig med ham på jeres seng og amme ham liggende, så kunne du lade ham sove der, godt sikret, så han ikke triller ned, amme ham igen inden du selv går i seng og her flytte ham til hans egen seng og om natten kunne far så se om han kunne få lidt ro på. Næste morgen tidlig kan du amme igen.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød og fisk og forsøge med rugbrødshapsere ved siden af, vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med amning kl 13
Eftermiddag 15-16: Grød af en eller anden slags, gerne med lidt frugtmos på, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, mere og mere af jeres mad, forsøge med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer mv. Maden skal begynde at smage af noget. Sidde med noget i hånden. Evt. en portion frugtmos med lidt mælk til dessert. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, hvor du lægger dig med ham
Sen aften 23: Ammes igen og han puttes i egen seng.
Nat 24-06: Forsøge uden bryst, evt. vand.
Jeg ved godt at jeg her har nævnt flere amninger end han sandsynligvis har behov for rent mælkemæssigt, men det drejer sig om at han lige nu er i en alder, hvor han har behov for 'mere mor', mere nærhed og tryghed og det er bedre at give dette i løbet af dagtimerne end hele natten igennem. Det er således en måde at imødekomme begge jeres behov på.
Du skal være opmærksom på at han i kraft af sin alder også har en motorisk uro, som gør at han sover meget uroligt, får sig lagt i en dum stilling, hvor han ikke kan komme væk fra, at han drømmer mere osv. Det at han vågner er altså ikke ensbetydende med at han skal have mælk hos dig hele tiden, men brystet er ligesom blevet en måde at finde roen og trygheden på og komme videre i søvnen. Derfor er det godt at give ham roen og trygheden med noget andet end brystet og far kan alt andet.
Far kan derfor hjælpe ham med at skifte stilling og blive puttet igen, få en sut, hvis han vil det. Putte dyne, holde en hånd beroligende, vugge ham blidt, kærtegne ham lidt osv. Hvis I følger ovenstående dagsplan så burde han kunne klare sig uden mælk fra kl. 24-06 og det vil være rigtig dejligt for jer alle:o)
Håber det hjælper jer lidt videre, jeg har her forsøgt at finde en balance imellem at give jeres dreng den tryghed og nærhed han har behov for, støtte den udvikling han er i og samtidig også lære ham at sove sammenhængende. Det er ikke kun dig der har brug for sammenhængende søvn, det har jeres dreng også:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske