Brev:
Falde i søvn uden mors arme
10. august 2007
Alder:
9 mdr.
Falde i søvn uden mors arme
Hej Helen
Tak for dit som altid gode svar med skema for mad og amning ved 7 mdr. Som mange andre vil jeg nu gerne begynde forberede min datter på nu 9 mdr. på at skulle sove uden så meget hjælp, da vuggestuestart nærmer sig.
Jeg har læst dine svar rundt omkring, og fulgt mange af rådene, men har nu brug får lidt inspiration til hvordan vi kommer videre. Jeg synes selv det er gået rigtigt godt. Fra altid enten at blive kørt (lange ture) for at sove eller falde i søvn i min favn (ikke nødvendigvis ved bryst) kan jeg nu stille og roligt rokke hende i barnevognen et par min., og når hun ser klar ud til falde i søvn selv, stopper jeg rokkeriet.
Om aftenen falder hun altid i søvn i mine arme (jeg sidder op), som regel ved brystet. Jeg har altid holdt meget af min søde pige lå der i mine arme, hvilket nok er grunden til jeg har trukket den lidt længe med at lære hende at sove selv. Det er jo også dejligt, men humlen er nok at jeg 1) super gerne vil stoppe med at amme, 2) godt kunne tænke mig en aften ude snart.
Jeg har prøvet at ”øve” med formiddagsluren, hvor hun ikke behøver bryst til at sove, men bare ligger i mine arme. Jeg lægger hende, når jeg fornemmer hun er afslappet, før hun sover. Super fint. Det går ikke altid, men nogen gange.
Men hvis jeg prøver bare at lægge hende uden at ligge i favn først og sidde ved hende, bliver hun meget aktiv og forvirret og smiler og basker for at blive taget op (hun er sådan lige ved at lægge sig til ro men så – pling – er det som om hun ombestemmer sig/ikke ved hvordan), og hvis jeg så bliver i lokalet og ordner vasketøj bliver hun mere og mere urolig og til sidst dybt ulykkelig – og så tager jeg hende til sidst op og ud i barnevognen. Det skal siges der er sengerand på sengen, så hun kan ikke se mig i lokalet, men høre jeg er der – prøver at pusle lidt højlydt med tøjet.
Så jeg håber lidt du kan hjælpe os videre i en ellers god udvikling med at lære at sove selv? Både om aftenen, men jeg tænker at om dagen vel må komme først?
På forhånd tak for din hjælp,
Med venlig hilsen
Camilla