Brev:
Har jeg for travlt på mit barns vegne?
10. august 2007
Alder:
6 mdr.
Har jeg for travlt på mit barns vegne?
Kære Helen
Her er jeg igen, med en masse spørgsmål, fordi jeg er så usikker.
Nu er min dreng 6½ måned gammel, han er vidst kommet over den periode med at skulle hænge og klamre sig til sin mor hele tiden. Dejligt, men nu har far også haft ferie.
Nu til sagen. Jeg synes der så meget fokus på, at ens barn skal ligge på maven. Problemet er, det har min søn ikke lyst til, og aldrig haft det. Jeg ved ikke om det kan have noget med de tidligere nakkeproblemer at gøre. Han har trillet fra mave til ryg fra han var 5 mdr gammel. Ikke så stærkt, det kan godt tage 1 min tids at komme om på ryggen igen. Hvis jeg ligger ham på maven er jeg 100% sikker på at han gør alt for at trille om på ryggen igen. Jeg har prøvet at lægge noget under brystkasten, så han bliver støttet, uden held.
Han sidder selv nu, og sidder gerne og leger på sit tæppe når han er vågen. En sjælden gang tilter han til siden. Når han ligger på ryggen, kan han godt tage fat i sin venstre fod, dog ikke den højre. Han er smadder god til løfte begge ben og ligge med dem lige i vejret, men trilning er der ikke noget af.
Hvis jeg ligger ham på maven bliver han enormt sur lige med det samme, nogle gange når han ikke derom, for han ved jo godt hvad han skal
Jeg "cykler" jævnlig med hans ben, triller med ham fra side til side når han ligger på ryggen, får ham til at tage fat i sine tæer osv. Vi har købt en "sansegynge" vi gynger ham i, for det synes han er sjovt.
Det skal nævnes at jeg ikke kravlede. Min mor har fortalt mig at jeg støttede mig til ting for at gå, da jeg var 10 måneder gammel. Min søns far, har heller ikke kravlet. Han sad ned på sin lille mås ind til han var 1 år og 5 måneder gammel, så mon vores søn har arvet dette.
Jeg synes bare det er så svært at finde ud af med alt det man skal som forældre, og jeg prøver virkeligt mit bedste, men er så bange for at min søn er bagud, ikke når det han skal?
Jeg ved godt at man ikke må sammenligne børn, men det er lidt svært, og når jeg ser på dem i mødregruppen, så er de så mere langt fremme end min søn. De har kunnet trille den sidste måneds tid, den ene af dem kan sågar kravle og er begyndt at støtte sig til ting, hvilket jeg dog ved er usædvanligt.
Har jeg bare for travlt med hvad jeg synes min søn skal kunne?
God weekend
Tanja