Svar: Aldrig i ro
10. august 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres datter er igang med en rigtig god udvikling og at der er fart over feltet. Det er helt naturligt og du skal glæde dig over at hun er som hun er - en rigtig lille krudtugle:o)
Der findes en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han har beskrevet 7 intelligenser, som handler om måden vi bl.a. tilegner os viden på. Han taler om: 1. Den logisk matematiske intelligens. 2. Den sproglige intelligens. 3. Den musikalske intelligens. 4. Den rumligt visuelle intelligens. 5. Den kropslige intelligens. 6. Den personlige intelligens og 7. Den sociale intelligens.
Hvis man f.eks. hører til de musikalsk intelligente, så holder man naturligt af musik og rytme. Man har f.eks. rytmesans, man er en god danser, man fascineres af lyde og bemærker fuglesang og andre lyde m.m.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.
Man kan godt indeholde flere intelligenser, hvor noget kan være mere dominerende end andet. Det er ret interessant og hvis man sætter noget af hans teori over på børn, så får man nogle gange en større forståelse for, hvorfor nogle børn har "krudt i numsen" og er nogle værre pilfingre og hvorfor andre børn er mere stillesiddende og undersøgende, vurderende.
Du kender det jo godt. Nogle børn pilker rundt, åbner alle skuffer, hiver legetøj ud osv. Andre børn sidder ganske stille, tager et enkelt stykke legetøj, vender det, drejer det, åbner og lukker det osv.
Og hvad vil jeg så sige med det, jo, jeg vil sige at det er helt normalt at være nysgerrig og undersøgende, når man er 8 mdr gammel og børn er som du ved forskellige og lærer altså også på forskellig vis.
Det du beskriver, det du gør lyder rigtig fint, så du fortsætter bare i samme gode stil:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske