Svar: Flerkornsgrød - 5 mdr.
10. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Karin
Det vil jeg gerne hjælpe dig med:o)
Til flerkornsgrød kan du sådan set blande lidt forskelligt sammen, hvad du nu har. Du kan bruge alle mulige typer af forskellige korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød hvis de har trukket i koldt vand i køleskab naten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da Anna ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på. Grøden er klar til servering.
Når du begynder med de lidt grovere grødtyper så er det vigtigt at se på glutenindholdet, som stille og roligt må stige efter 6 måneders alderen. Der er især gluten i hvede og ikke ret meget i havre og rug, hvorfor du godt må forsøge med lidt havregrød eller øllebrød kort før 6 måneders alderen.
På samme måde må du også gerne fra 6 måneders alderen begynde at tilbyde hende flere grøntsager og lade hendes mad tage udgangspunkt i jeres mad, så hun stille og roligt begynder at få lidt af jeres sovs, indmaden af en frikadelle og lignende på og i sin grøntsagsmos. Det er vigtigt at give hende forskellige smagsoplevelser, netop så det ikke pludselig bliver kedeligt og hun ikke vil have noget.
Når du begynder med lidt kød og fisk, så er det altid en god idé at starte med det lyse kød først. Det er f.eks. kalkun og kylling. Du kan med fordel koge det, lave det til små kødboller som du har liggende parat i fryseren. Du kan f.eks. købe lidt hakket kalkunkød. Men stille og roligt må du så også meget gerne bruge gris, kalv, lam, okse osv.
På samme måde med fisk, du må gerne bruge laks, rødspætte, torsk, ørred og lignende, lavet i ovnen eller kogt i en lille gryde. Det er også tilladt at bruge lidt fisk fra dåse, hvis det er lettere i dagligdagen en gang imellem.
En plan for dagen der giver plads til 3 måltider skemad og flaske kunne se således ud:
Morgen 6-7: Flaske
Formiddag 9: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske ca 9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos, evt. med lidt kød eller fisk, vand af kop
Puttes til middagslur evt. med en flaske ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Aften 18: Grøntsagsmos evt med kød eller fisk, vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23: Evt. flaske
Som du kan se af denne plan er mælk fortsat en stor del af indtaget og du skal regne med at Anna fortsat drikker måske 700-800 ml dagligt + vand af kop ved siden af. Nogle børn drikker store mængder af flasken, tager f.eks. 200ml hver gang og de vil fint kunne nøjes med 4 flasker dagligt, andre børn drikker mindre af gange og har derfor brug for måske 6 flasker og det er også helt okay. Den fleksibilitet må der være. Andre børn har så rigtig svært ved at nå op på store mængder mælk og her må man så supplere lidt ved f.eks. ikke at lade barnet sove for mange timer aften og nat uden mad, men være nødt til at give en flaske ekstra i søvne.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske