Svar: Skift af vuggestue - 2 år, 1 mdr.
10. august 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er en svært situation I står i og jeg kan godt forstå at du er i tvivl, hvad der er det rigtige at gøre. Det er jo desværre ikke en beslutning, jeg kan tage for jer, men jeg vil gerne dele mine overvejelser med jer.
Min umiddelbare tanke er at han jo ikke undgår at skifte institution og det I skal overveje er altså om det er nu han skal skifte institution eller om det er om f.eks. et år. At vente til han er 5 år vil være uholdbart i forhold til at få logistikken og familielivet til at fungere.
I beskriver en tryg dreng som fungerer godt socialt og hvor pædagogerne fortæller at han godt vil kunne klare et skift. Han er en dreng de er meget glade for, da han har en god indflydelse på de andre børn. Han virker harmonisk og til at trives godt. Dette er jo en rigtig god basis for at kunne klare et skift.
Jeg ved ikke hvor langt væk institutionen ligger og hvad det tidsmæssigt betyder. Du skriver at din fornemmelse er at lade ham blive, men at det kan medføre mindre glade forældre - og det synes jeg ikke er godt. For at jeres dreng har det godt, så skal I også have det godt og derfor skal tingene fungere i hverdagen.
At der ikke er alderssvarende drenge på stuen er lidt ærgeligt, men de må jo være der et sted og er det ikke sådan at børnene møder hinanden i fællesrum, på legeplads osv. så han på den måde får andre og flere kontakter i takt med at han også bliver større og får behov for det.
Fordelen ved at være i institution i nærheden af hvor man bor er jo også at han på et tidspunkt når en alder, hvor han vil have behov for at lege med sine kammerater i fritiden. Når han skal i skole vil han også kende nogle fra børnehaven osv. og for jer vil det så også helt klart være en fordel at han kan gå det samme sted og lære det at kende, så når han er flyttet en gang skal han ikke flytte mere.
Så jeg tænker altså at han skal flytte under alle omstændigheder og det I skal overveje er altså tidspunktet. Hvornår er det bedst - er det nu, hvor I alligevel flytter hus osv. så er det hele ligesom en ny start og I tager det hele i en omgang. Har I tid og overskud til at køre ham ind det nye sted på en rolig måde... Eller er det bedre at lade ham gå i den gamle institution i f.eks. et år mere og så tage flytningen til den tid, fordi det passer bedre ind i jeres liv?
Jeg håber at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke, hvad I så end finder ud af:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske