Svar: Aaaargh... en lille smule i hvert fald
9. august 2007
Alder:
11 mdr.
Hej Katja
Du må endelig hilse far fra hende netfidusen - jeg ved godt at han er med på sidelinien en gang imellem:o)
Ja alle nyder godt af en ferie og når mor og far slapper af, så gør børnene det også, så sover de bedre og der er generelt bare mere ro på... måske I skulle overveje sommerhuset lidt oftere:o) Når det er sagt, så hører det også alderen til at begynde at sove lidt uroligt og måske begynder Jens at have behov for en anden og ny rytme, præcis som du også selv er inde på.
De fleste børn vil mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lur i løbet af dagen, men lige i overgangen må man vurdere lidt og være lidt fleksibel. De dage hvor han har været meget tidlig oppe, så må han få en kort formiddagslur og det kan de godt vurdere i vuggestuen og de dage, hvor han sover længere vil han så kunne nøjes med en lur dagligt.
Så jeg synes I skal lave en aftale med vuggestuen om at Jens så småt er igang med at skulle have en lur dagligt. De dage hvor han har været tidligt oppe og hvor de oplever at han ikke kan klare sig uden formiddagslur, ja der putter de ham til en lille lur. Men de dage, hvor han har sovet længere og de vurderer at han leger godt og har det fint med de andre børn, ja der putter de ham til en lur dagligt.
Og ja I er midt i en overgangsfase og der ser anderledes ud på den anden side:o)
Du fortæller at han er rigtig godt igang motorisk og det gør at jeg tænker at ham måske lidt før så mange andre, vil begynde at få lidt farefornemmelse. Han oplever verden betydeligt større end tidligere og finder ud af at man kan slå sig når man falder, at når man klatrer op så kan man ikke selv komme ned igen osv. osv. Denne periode har mange børn omkring 1 års alderen (og jeg siger ikke dermed at I slipper for den der) men måske Jens vil have lidt mere uro og drømme lidt mere, fordi han er så godt igang som han er.
Hans motoriske uro og det at han bevæger sig så meget mere ud på egen hånd, gør også at han har brug for lidt ekstra nærhed og tryghed i en periode og det ses tit om aftenen. Han har brug for at I sidder lidt mere med ham, putter lidt mere, kæler og nusser lidt mere - mere fysisk kontakt netop fordi han er så udadfarende i løbet af dagen og ikke får den samme fysiske kontakt i løbet af dagen.
Vællingen til natten synes jeg I skal bibeholde indtil han er kommet godt igang med vuggestuen da den indgår som en del af hans putteritual og så kan den stille og roligt lade den udgå og i stedet tilbyde ham en kop lun mælk. I takt med at han bliver ældre, så vil han jo rigtigt nyde at få en godnathistorie og hvis han selv skal vælge så er det sandsynligvis godnathistorie fremfor flaske... det skal nok gå helt af sig selv.
Pas godt på hinanden fortsat alle tre og fortsat held og lykke:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske