Brev:
Aaaargh... en lille smule i hvert fald
9. august 2007
Alder:
11 mdr.
Aaaargh... en lille smule i hvert fald
Kære Helen
Efter en helt vidunderlig uge på ferie i et dejligt sommerhus ... er Jens nu lidt... skal vi sige forvirret?!
Mens vi var afsted sov han fra 8 aften til 8 morgen og nappede en lur fra 13 til 15. Så bliver det vist ikke mere perfekt! Og han var SÅ frisk og glad!
Men ak! Nu har vi været hjemme nogle dage - og kalorius har udviklet nye, upraktiske vaner. Han er begyndt for første gang i sit liv at være svær at putte (bliver 1 år den 28. aug.). Han rejser sig op i sengen og ligger og karter rundt og giver sig. Man må ind flere gange og give vand og den slags. Han ligger ikke og skriger, men han kalder på os. Det tager nu pludselig 1 time at putte. Det er mildt sagt lidt anstrengende, når man har været vant til at han bare talte sig i søvn.
Derudover er han begyndt at stå op kl. 6 og så være totalt smadret kl. 9-9:30 (han sover jo først ved 21-tiden!!). Vi lader ham sove max 30 minutter der - som oftest bare 20-25 min. Og så har man ellers balladen med eftermiddagsluren. Han vil ikke sove i barnevognen, er dødtræt med ligger og åler sig rundt. Som oftest går han først kold kl 14 - og hvis vi er heldige sover han 1,5 time. Enkelte gange kan vi få ham til at sove kl. 13. Det var samme cirkus 14 dage op til ferien (som bare var her i Danmark). Før det havde han nogle dage, hvor han sov fantastisk.
Jeg er lidt i vildrede med, hvad vi gør. Mest af alt fordi han skal starte i vuggestue om præcis en uge. Jeg tror, han er klar til kun at have en lur om dagen - det virker sådan. Hvad skal vi melde til dem, ville du mene? At de skal prøve at holde ham vågen til 12?! Det er meget svært, når han er stået tidligt op. De dage hvor han sover til 8 er det helt perfekt - der falder han bare om kl 13 og så kl 20 om aftenen. Det er bare rigtigt svært at have en døgnrytme, når det hele svinger med to timer og 1 og 2 lure. Er vi bare i en overgangsfase?! Gode råd søges meget!
Det skal siges, at han er rigtigt godt med motorisk og øver sig døgnet rundt - også i søvne :( Som regel må vi vende ham 1-2 gange om natten. Han kan gå (har kunnet siden han 10,5 måneder). Og her mener jeg GÅ! Han tager grusstier, gulve, græs - også med jordknolde på. Han kan gå over forhindringer som dørkarme og gå ned af små skråninger. Og så kan han rejse sig op uden hjælp fra noget. Kravle kan han ikke, han møver.
Til gengæld kan han faktisk løbe. Han er i vigør hele tiden - det er så sjovt og han er supersød. Han er bestemt og har sine meninger - det kan være anstrengende! - men han kan afledes. Hele verden er med ham, fordi han er et stort smil overfor de fleste og snakker løs, kan sige "heeej", og man kan tale med ham. Hvis man siger "dadada" så svarer han og så fremdeles. (Alt det her bare til baggrund). Han er ikke sulten når han vågner om morgenen, men spiser løs resten af dagen.
Vi har vænnet ham af med mælk om natten - men der ER stadig den der vælling til at sove på... har du et forslag til hvordan vi kommer af med den?! (Set i lyset af at han pludselig ikke vil sove og at han skal starte i vuggestue).
Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)
Kærlige hilsen
Katja