Svar: Motorisk uro - 7 mdr.
9. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg tror ikke du er skør, og jeg er helt sikker på at William stortrives og er en rigtig dejlig dreng, der er godt igang med at finde du af at bruge sin krop på forskellig vis.
Pas på når han rejser sig i den højestol, nogle gange kan de stole faktisk godt vippe og det kan være lidt farligt. Det kan i en periode være nødvendigt at skubbe stolen lidt ud fra spisebordet, så du er sikker på at han ikke støder fra. Han bruger jo sig selv, sin kropslige styrke og er ikke klar over de konsekvenser det her.
Når børn er trætte kan de godt lave mærkelige bevægelser med hovedet eller med arme og ben. Det er en rigtig fin observation du har gjort dig med at han kigger på dig med det samme og det virker således ikke anfaldsmæssigt.
Giv ham udfordringer motorisk, brug dig selv til at tumle med ham, lad ham kravle hen over dig, lad jer trille rundt sammen. Giv ham ride-ranke ture på lårene og luftture igennem luften, så det kilder i maven. Dans med ham, hvor du svinger ham, vugger ham, hopper med ham. Giv ham evt. en rigtig babygynge, hvor han kan gynge frem og tilbage - en af de slags hvor han sidder i en lille stol (ikke en hoppegynge!).
Giv ham også massage, få ham til at slappe helt af via din lette berøring, kild ham og få ham til at grine - forventningens glæde, når han ved hvad din berøring fører til. Tag evt. en tur i svømmehallen og lad ham bruge sin krop i vandet det.
En stor gymnastikbold, som han kan ligge på og blive vugget hen over vil også være sjov.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske