Svar: Gris ved spisebordet
9. august 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Isabellas mor
Jeg kan godt forstå at du er træt af det griseri og det er også utroligt hårdt, at andre forældre fortæller at deres barn synes hun grisser - ai altså, det gør ondt.
Hvad siger dagplejen? Oplever de at jeres datter grisser mere end andre børn i den alder? Jeg tænker at Isabella er kun 1½ år og børn i den alder kan være utroligt selektive i deres madvaner og ikke spise særlig meget. Derfor er det så dejligt at Isabella spiser og er glad for mad og jeg synes det er utroligt vigtigt at holde fast i dette.
At begynde at 'straffe' hende ved at tage maden væk, vil være synd og vil i yderste konsekvens måske gøre at hun stopper med at spise. Små børn kan også få spisevægring og det er en situation som er rigtig svær at få vendt.
Når hun grisser skal I naturligvis vurdere hvorfor. Hvis det handler om at hun generelt bruger sine fingre til at spise med fordi hun synes dette er nemmere end bestik, så lad hende gøre det og lad hende have lysten til at spise. Hun skal naturligvis ikke have lov til at drikke suppe af tallerkenen, men lærer at suppe spises med en ske, på samme måde som det vel er lidt svært at spise kartoffelmos og millionbøf med fingrene...
Men hvis det handler om at hun bevidst hælder sin mælk ud på bordet, bevidst smider med maden osv. så er det naturligvis vigtigt at I lærer hende at her er der regler og i en sådan situation er det godt at lade en handling følge med jeres nej og derfor fjerne hendes tallerken.
Samtidig vil jeg så også sige at det ikke er rimeligt at skulle sæbe vægge og døre af hver gang hun har spist og derfor hører det også med til reglerne at hun skal have vasket sine hænder og vaskes om munden, hver gang hun er færdig med at spise. Det står ikke til diskussion, sådan er det bare. I kan så vælge om I skal komme med en ren og fugtig klud til bordet eller om I skal tage hende med hen til en håndvask efter hvert måltid.
Så mit råd er altså at I lader Isabella have sin sunde appetit og at det er vigtigere at hun spiser end hvordan hun spiser, med den alder hun har. Samtidig skal hun dog også lære at der er visse regler forbundet med det at spise, at hun naturligvis ikke bevidst må smide med maden og at hun skal have vasket hænder både før og efter madindtag.
Mad der kun kan spises med bestik som f.eks. suppe eller grød, skal naturligvis spises med bestik.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske