Brev:
Gris ved spisebordet
9. august 2007
Alder:
19 mdr.
Gris ved spisebordet
Hej Helen
Vores store datter spiser alt med stor fornøjelse og vil gerne sidde med ved bordet. Vi nyder at give hende mange forskellige ting og hun er bestemt ikke kræsen. Hendes hof ret er lige for tiden pasta med pesto og sorte oliven. Vi giver hende 5-6 måltider om dagen, 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Når det så er sagt, er hun en rigtig gris.
Da hun begyndte selvstændigt at ville spise, fik hun lov til at spise med fingrene og gratte med maden og eksperimentere. Vi har forsøgt at få hende til at spise med bestik, men hun sidder bare og trommer i tallerknen med bestikket eller tager mad op på skeen for så at tage det af med fingrene og putte det i munden. Vi kan ikke få lov til at hjælpe hende eller made hende, så skriger hun fornærmet, vender hovedet væk og skælder ud. Hun kan heller ikke så godt drikke af kop, hun hælder eller spytter vandet ud og tværer rundt med fingrene heri. Det er altsammen en del af hendes udvikling, men nu har det bare stået på så længe.
Hun er berygtet, blandt de andre børn i dagplejen, for at sidde grimt ved bordet (har de andre forældre fortalt at deres børn har sagt :-() og vi synes efterhånden også at det er underligt at vi ikke kan lære hende at spise med bestik.
Motorisk er hun veludviklet for sin alder. Vi har prøvet at tage maden fra hende, men hun hyler og græder og rejser sig op i sin stol og vi føler os som verdens mest onde forældre, fordi vi "nægter" vores barn hendes mad. Jeg har også prøvet at gafle bidder på hendes tallerken og give dem til hende at spise, men det finder hun sig heller ikke i. Vi vil så nødig skabe for megen frustration og slåskampe omkring spisesituationen, men vi er på den anden side også trætte af at skulle sæbe stol, bord, gulv, vægge og døre af hver gang hun har spist.
Hilsen Isabellas mor