Svar: For lidt søvn - 1 mdr.
9. august 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tillykke med den lille dreng. Det er dejligt at høre at det har hjulpet jer at gå over til modermælkserstatning, selvom jeg godt kan fornemme at de nok har været en svær beslutning for jer. Det lyder som det rigtige valg for jer:o)
Du skriver at din dreng har fået konstateret et hæmatom på den ene side af halsen og er set af en børnelæge. Det undrer mig at I ikke er blevet henvist til en fysioterapeut, da jeg tænker umiddelbart at I skal være opmærksomme på om ikke din dreng har det der hedder muskulær torticollis. Her kan man se at barnet drejer hovedet til den ene side og har en drejning af halsen. En fysioterapeut kan lave gode øvelser og kan oplære jer forældre i at gøre det selv. Hvis jeres dreng har en stramning af sin halsmuskel på grund af cuppen og det hæmatom der er kommet heraf, så kan han sagtens have ondt, når han ligger på den side og der kan sagtens være derfor han græder så meget.
Måske er der en børnefysioterapeut i kommunen - det er også værd at undersøge.
Du har ret i at din dreng sikkert bliver overtræt, det er rigtig mange timer han kan holde sig vågen af gangen og det vil være rigtig godt, hvis han ikke var vågen i meget mere end ca 2 timer af gangen. Du skal gå ud fra at han har behov for at sove 3-4 gange dagligt. Det behøver ikke være meget lange lure, men han har brug for flere lure i løbet af dagen.
Vær opmærksom på hvordan du putter ham, om han sover bedre på den ene side i forhold til den anden, - netop ud fra om han har ondt på den ene side af halsen. Vær opmærksom på at han er i risiko for at få lejringsbetinget skævt kranie og at du også af den grund skal forsøge at lejre ham så dette ikke sker. Når han er vågen skal han så vidt muligt være på maven og det må gerne være liggende hos dig.
Når I bærer ham på armen, så skift arm, så han tvinges til at kigge til begge sider og lad ham ligge med sin mave på jeres underarm.
Til en hvis grad er du jo nødt til at leve med hans gråd, men acceptere det hvis han har smerter skal du naturligvis ikke og det skal han og I have hjælp til. Drøft derfor også med jeres læge om det ville være relevant at overveje lidt smertestillende. Vær også opmærksom på at sukkervand virker smertestillende på små børn. Når han er rigtigt ulykkelig og bare græder og græder og ikke rigtigt vil nogen ting, så prøv at give ham en lille smule kogt vand med lidt sukker i. Blandingsforholdet er 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og du kan give ham få ml - giv det f.eks. på en tsk. max 25 ml. da det ikke må tage pladsen op for den egentlige mad.
Han er samtidig i en alder, hvor han måske har behov for lidt mere mad og derfor også gerne vil spise meget hyppigt. Selvom han nu får flaske, så oplever man stadig at børn kan have lidt appetitspring både omkring 5 uger og 12 ugers alderen. Og det spiller sandsynligvis også ind hos jer, det er således okay at du giver flasken hyppigt.
Samtidig må du dog også gerne forsøge at få ro på ham med en sut, som du også forsøger. Træk suttekluden igennem sutten, så hjælper den til med at holde sutten i munden, så den ikke så let glider ud. Det er dog helt normalt for hans alder at han nogle gange mangler vacuum nok til at holde sutten på plads i længere tid.
Faste rutiner i forhold til søvn og det at blive puttet er udmærket, da det på sigt vil kunne give lidt ro. Det er således fint at du svøber ham, putter ham i liften og i barnetvognen, svinger liften lidt eller kører ham i vognen, så han bliver skærmet og på den måde hjulpet til at finde roen.
Han er for lille til at du kan styre det hele - han er stadig rigtig meget selvregulerende, hvad angår søvn og madindtag, men det er dog også sådan at nogle børn kan være rigtigt svære at aflæse og her kan det være udmærket at kigge lidt på klokken. Når han således har været vågen et par timer, så skal du forsøge at få ham til at sove igen.
Og ja han kan helt sikkert mærke at det går dig på og at du bliver stresset, urolig og ked af det, når han er det. Men det er jo kun naturligt og du er nødt til at sige til dig selv at hans uro ikke har noget med dig at gøre, det er ikke fordi du ikke slår til. Du er der for ham, støtter ham, hjælper ham så godt du kan, men han har ondt (det er jeg altså ret sikker på) og det skal I have hjælp til.
Så mit råd er egen læge mhp. en snak om smertestillende, henvisning til en fysioterapeut mhp. øvelser I kan lave for at bedre hans stramme halsmuskel og forsøge med lidt kogt vand med sukker, en sut og lidt faste tider for søvn.
Det skal nok gå alt sammen, rigtig meget held og lykke fortsat og sender dig et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske