Brev:
For lidt søvn - 1 mdr.
9. august 2007
Alder:
1 mdr.
For lidt søvn - 1 mdr.
Hej Helen...
Jeg har siden, jeg blev mor, været meget inde på denne hjemmeside og fået rigtig mange svar på de mange spørgsmål, man som førstegangsforældre nu engang har.
Jeg har en søn på 5 uger, som blev født 5 dage over tid og vejede 2750 g. og var 51 cm. De første 2 1/2 uger var ret hårde, da han ikke blev mæt på min mælk. Efter samarbejde med sundhedsplejerske samt et ihærdigt forsøg med diverse tiltag, valgte min mand og jeg at gå over til MME, da han græd i stort set alle hans vågne timer (hvilke der var mange af).
Vi har nu fået en hel anden dreng, som en stor del af tiden er meget glad, vågen, opmærksom og er utrolig interesseret i, hvad der sker omkring ham. Han tager på, vejer ca 4 kg nu og trives på MME. Han har siden fødslen været en meget opmærksom dreng, som kigger meget, er utrolig glad for lys og farverige ting samt elsker at blive snakket til og nusset om - en rigtig selskabsparpegøje og tryghedsnarkoman.
Han sover relativt godt om natten, 6-8 timer, afbrudt af 1-2 flasker. Problemet er, at han ikke sover særlig meget om dagen (og det har han ikke gjort siden fødslen). Det løber op på ca 4 timer fordelt på ca 2-3 lure. Sammenlagt sover han så mellem 10-13 timer i døgnet, hvilket jeg jo ikke synes er det helt store.
Jeg har oplevet, at han stort set hver dag er ret ked af det om morgenen/formiddagen efter kl. 8, hvor han vil lægge på maven på mit bryst hele tiden afbrudt af, at han bliver urolig og skal vugges til ro. Her viser han tydelige træthedstegn ved at han gnider sig i øjnene mv. Dernæst kommer der også hver dag en ulvetime mellem 18-20, som også afhjælpes ved at gå rundt med ham. Jeg fornemmer på ham, at han i de to tidsrum er utrolig træt, men han vil bare ikke give slip. Til sidst, når trætheden overmander ham, så falder han om kuld. Men så er der jo også gået mellem 4-6 timer (til tider mere) siden, han sidst sov.
Han får flaske mellem 8-9 gange dagligt. Nogle gange vil han kun have 60-70 ml og andre gange tager han 120-140 ml. Hyppigst om natten spiser han mere - og om dagen spiser han mindre med hyppigere måltider, men sover så også mindre. Han spiser det han skal dagligt og endda lidt til.
Om aftenen lægger vi ham ved 21-21.30 tiden og det går forholdsvis let og han sover ret hurtigt. Han er så vågen igen mellem 5.30 og 6 om morgenen igen, hvor han er frisk og meget glad. Om dagen synes jeg det er lidt sværere. Jeg har forsøgt at gå ture med ham i barnevognen, men han sover kun så længe jeg går. Hvis jeg stopper, vågner han og efter lidt tid græder han så og vil ikke lægge i barnevognen mere. Jeg har forsøgt at svøbe ham i en stofble/dyne, hvilke har stor effekt når han er meget ked af det. Han kan også godt falde hen på det, men så snart jeg lægger ham, går der ca 10 min, hvorefter han vågner og græder.
Jeg forsøger at lægge ham inden han falder helt i søvn, som du anbefaler, men igen vågner han og græder efter 1 min. I løbet af dagen kan han godt tage flere små powernaps af ca 10-15 min varighed på mit bryst/arm. Sutten er han glad for, men kan kun "finde ud af den", når han er træt og ked af det. Når han falder i søvn med den, begynder han at græde, når den ryger ud af munden. Jeg er lige begyndt at forsøge mig med en sutteklud, som han viser glæde ved, men jeg synes ikke det har den ønskede effekt - at han falder i søvn.
Det var en lidt lang forklaring om situation med baggrundsviden. Ud fra det er mine spørgsmål:
1. Han virker jo tydeligt overtræt i de to omtalte tidsrum, men eftersom det er så svært for mig at få ham til at sove, tænker jeg om det er tilstrækkeligt, at han sover så lidt dagligt? Børn er jo forskellige, så er det sådan at jeg bare må acceptere, at han er et barn, der ikke sover meget og græder en del?
2. Der er jo på nuværende tispunkt ingen faste rutiner. Hvad kan jeg gøre for at få ham til at sove noget mere om dagen ? Kan bestemte rutiner hjælpe i hans alder ?
3. Kan zoneterapi eller andet hjælpe på dette?
3. Det skal lige siges, at han har et hæmatom på højre side af halsen forårsaget af, at han blev taget med sugekop ved fødslen. Dette er konstateret af en børnelæge, da han var 4 uger gammel. Musklen er deraf lidt stram, men det lader til at genere ham, dog kun ved at han har en favoritside at ligge hovedet til, hvor vi arbejder med at få ham til den anden side også - Kan dette have noget at sige i forhold til hans gråd og søvn?
Jeg kan mærke på mig selv, at jeg bliver frustreret, hvilket han vel også kan mærke. Det i sig selv kan vel til tider ende i en ond cirkel. Derfor glæder jeg mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Maria