Svar: Snart storebror - 13 mdr.
9. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære M
Tillykke med at I venter en lille ny, det lyder dejligt og jeg er sikker på at det nok skal komme til at gå fint.
Fordelen ved at jeres dreng ikke er ældre end han er, er at I jo ikke bliver foranlediget til at sige "nu må du lige gå ud og tage dine sko på" eller hvad det nu kunne være, for det kan han ikke med den alder han har. Han har stadig rigtig meget behov for jeres hjælp i dagligdagen og den skal han naturligvis have.
Han vil heller ikke kunne huske hvordan det var at være enebarn, så han vil sandsynligvis ret hurtigt indstille sig på at nu er der en mere, som han skal dele jer med. Dermed ikke sagt at der ikke kan komme en reaktion, for det vil der højst sandsynligt gøre, men det er så også okay:o)
Få personalet på barselsgangen til at vise dig, hvordan du ammer i forskellige stillinger. Det der hedder tvillingestilling giver mulighed for at storebror kan være med ved siden af, måske kan I læse en bog sammen en gang i mellem, så det at du sidder der i sofaen hele dagen med lillebror også bliver til noget hyggeligt imellem jer alle tre.
Hvis I har mulighed for det, så vil det naturligvis være godt, hvis du kan lave noget med jeres dreng en gang imellem, så han stadig oplever at mor er der for ham, men ellers vil det være naturligt at far tager lidt mere over i en periode. Det vil de to også have stor glæde af. Måske kan I gøre det sådan at far har til opgave at bade den lille - det er en god og dejlig måde for de to at have lidt kontakt og mor står så for badet af storebror, så I også har lidt sammen, der bare er jer to.
Det kan godt være hårdt at have sådan to størrelser tæt på hinanden, men der er også rigtig mange fordele ved det og to drenge vil få stor glæde af hinanden i årene frem, ingen tvivl om det:o) Så rigtig meget held og lykke med det, jeg kan forstå at det snart er ved at være:o)
Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske