Svar: Sutteflaske nedtrapning
3. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Lina
Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn omkring 1 års alderen trapper helt ud af sutteflaske og i stedet tager deres behov for mælk ved at drikke mælk af kop, spise en portion yoghurt eller lignende om eftermiddagen og lade mælk indgå i den almindelige madlavning.
1-2 glas mælk dagligt og en portion yoghurt, tykmælk, cultura eller lignende, samt lidt ost, sovs osv. dækker fint jeres drengs behov.
Det vil være oplagt at fjerne flaskerne om dagen i første omgang og så stille og roligt lade den sidste putteflaske overgå til at være en kop lun mælk i stedet. I takt med at han bliver ældre, så vil han nyde at få en godnathistorie og han vil hurtigt kunne lære at godnathistorien hænger sammen med en kop mælk og ikke sutteflaske.
På et tidspunkt vil han, hvis han skal vælge, sandsynligvis vælge godnathistorie frem for mælk om aftenen, når han skal sove og det plejer således at gå helt af sig selv. Jeg synes det er vigtigt at I gør det stille og roligt over nogle måneder, så I alle kan følge med og så nye putterutiner får tid til at blive indført.
Hvis natflasken betyder rigtig meget for Johannes, så er der ingen grund til at kæmpe den fra ham på nuværende tidspunkt, det kan sagtens gøres stille og roligt over nogle måneder, - han er jo stadig bare et lille myr:o)
Håber at dette hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske