Svar: Irritabel når mor kommer hjem
3. august 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Tina
Det er meget normalt at børn bliver mere pylrede når mor kommer hjem og jeg tænker at det hænger sammen med at vi som mødre jo ofte har et måske lidt mere 'pylre-hønemor-forhold' og når vi møder vores børn meget hurtigt forventes at være lidt 'nååå, mors lille skat-agtige'. Forstår du hvad jeg mener?
Samtidig er din dreng sandsynligvis også lidt træt og det er ligesom bare legalt at overgive sig selv helt til mors trygge favn. Når man er rigtig træt og ked af det, så er det nu engang dejligt at være tæt på mor... (også selvom far kan det samme og i princippet er ligeså god)
Jeg tænker også at din dreng er så gammel nu at det er begrænset hvor meget nærhed han får i løbet af dagen, han sidder ikke på samme måde tæt, men render rundt og bruger rigtig meget energi. Når du kommer hjem, så har du en del praktiske ting at gøre og jeg tror nogle gange det ville hjælpe hvis du f.eks. lod dig hengive til ham og gav ham masser af fysisk kontakt - kildeture, massage og lignende, så I have masser af fysisk berøring. Når han så er 'tanket op af mor' så vil han måske være mere parat til at være sig selv igen.
Og husk også at hvis børns blodsukker bliver lidt lavt, så bliver de tit pylrede, så lidt mad og drikke er også altid godt ved humøret:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske