Svar: Start på grød
2. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Der går noget tid endnu inden din dreng vil kunne erstatte et ammemåltid med en portion skemad. Det er stadigvæk mælken som udgør størstedelen af hans indtag og det er vigtigt at han får så meget mælk som muligt for at holde gang i maven.
I begyndelsen giver du 4-5 tsk grød og så øger du det stille og roligt over nogle dage og ser hvordan han reagerer på det. Jeg plejer at anbefale at man, når han kan spise en lille dl. begynder at give skemad 2 gange dagligt. Det er efter min mening bedre at give 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
Da du er begyndt ved 4 måneder, så vil din dreng måske kunne stige til 2 måltider skemad når han er 5 måneder gammel og her vil du så kunne give ham grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen.
Han vil fortsat have behov for mælken ved siden af, også på det tidspunkt, men det er ikke sikkert at han her behøver at få mælken lige direkte bagefter - der kan f.eks. godt gå en times tid efter skemaden, hvor han så bliver ammet og så puttes til lur.
Ved siden af skemaden tilbydes han vand og du må vurdere ud fra hvordan han virker og tro på at han selv har en naturlig evne til at selvregulere - hvis du tilbyder brystet og han afviser, så har han ikke behov der.
I takt med at han spiser mere og mere skemad, så vil han naturligt spise mindre mængde ved brystet, men tilbuddet skal være der. en almindelig portion skemad ligger normalt i størrelsen 1-2 dl. og de fleste børn behøver ikke amning lige efter, når de spiser disse mængder.
Håber at dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske