Svar: Legetøj - 8 mdr.
2. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Din søn er nu 8 måneder gammel og i den alder bliver han mere og mere bevægelig og bruger sig selv og sin krop mere og mere bevidst. Derfor er det rigtigt godt med legetøj, som man kan gøre noget med, undersøge på forskellig vis.
Motorikken udvikles hele tiden og din dreng begynder nu at trille mere, krybe hen over gulvet, kravle omkring og vil også begynde at sidde selv. Derfor er det fortsat meget lege på gulvet som stimulerer og udfordrer et barn på 8 måneder.
Gi-ta-leg er en god leg, hvor man tilbyder barnet legetøj "værsgo" og modtager det igen med et "tak". Ride-ranke-ture på knæet vækker også glæde, luftture eller at sidde i en almindelig babygynge og gynge frem og tilbage kilder i maven og stimulerer samtidig hans balance, at sidde i barnevognen og kigge på verden eller sidde på et vattæppe på græsset, fornemmen vinden i håret osv. er dejligt for et lille barn.
Gemmeleg vil være godt, fordi din dreng nu er i separationsfasen og øver sig i at forstå at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig.
Du vil også kunne se at han begynder at lytte mere og lege med lyd. Det kan være at han begynder at rokke lidt til musikken, når du spiller en CD, han vil nyde at du synger og meget gerne sange, hvor du bruger fagter, hænder og fingre som symboler for ordene i sangen.
Legetøj kan være dig selv, at lade ham trille hen over dig, at tumle med ham på gulvet, det kan være putte kasser og lignende, hvor man putter i og tager op, låg på, låg op. Ting som bevæger sig som f.eks. bolde med vand, store bolde som badebold og små bolde, musik og sang, papbøger med store billeder, køkkenting - det kan være skåle, skeer, låg, piskeris, telefon - det at kunne efterligne mor og far osv.
Der er næsten altid aldersangivelser på det legetøj som står på hylderne i butikken og når du skal vælge så kig efter hvad alder producenten anbefaler.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idéer videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske