Svar: Pige vil ikke spise - 3 mdr.
2. august 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Og velkommen til:o)
Det lyder som om du har fået en rigtig dejlig lille pige, som følger rigtig godt med i verden omkring sig og derfor har lidt svært ved at koncentrere sig om det at spise. Om natten, når der er ro på, så går det dog meget bedre, netop fordi der her ikke er så mange stimuli at skulle forholde sig til.
Nogle gange så hjælper det at gøre lidt det samme om dagen, som du gør om natten. Det kunne f.eks. være at lægge dig med hende i soveværelset. Du kan endten sidde med hende i armene, men du kan også forsøge at lægge hende ved siden af dig. Læg hende, så hun ligger med hovedet lidt højere end resten af kroppen.
Nogle børn bliver frustreret over at blive holdt i favn og slapper af og spiser på en helt anden måde, hvis man f.eks. som ovenfor nævnt lægger sig ned ved siden af, eller hvis du f.eks. lægger hende på dine knæ og på den måde sidder med hende foran dig, når du giver hende flasken. Hvis du sidder i sofaen, så sæt fødderne på bordkanten eller hvad der nu kan lade sig gøre og lad hende ligge/sidde med ryggen op af dine ben/lår ansigt til ansigt mod dig.
Udnyt at hun bedre kan koncentrere sig, når hun ikke er alt for vågen, ved at give hende mad f.eks om aftenen - en ekstra flaske der, kan betyde meget for indtaget. Nogle gange hjælper det også rigtig meget at give flasken lige når hun vågner, altså inden du skifter ble osv. - give mad med det samme efter en lur, så kan hun evt. skiftes og så tilbydes sidste halvdel af maden igen derefter. Altså forsøge en rytme som hedder ½ portion før og en ½ portion efter skiftning.
De fleste børn på 3-4 måneder vil have behov for at sove 3 og nogle gange 4 gange dagligt. Og børn der får flaske spiser sjældent helt så hyppigt som børn der ammes. Hvorvidt din datter får nok, når hun drikker 600ml er en individuel vurdering. Tommelfingerreglen om at hun skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet er hun sandsynligvis under, men du skal også vurdere det ud fra hvordan hun virker, tager hun på, virker hun glad og tilfreds, pludrer hun, har hun lyst og mod på verden, virker hun til at være vågen og tilfreds.
Du skal også se på hvad der kommer ud, har hun godt gang i maven. Tisser hun, er urinen klar eller er den koncentreret, har hun afføring og er den grødet i konsistens.
Nogle gange kan det også have noget med smagen af modermælkserstatningen at gøre og nogle børn begynder at spise lidt mere, hvis man skifter til et andet mærke. Modermælk smager forskelligt alt efter hvad kvinden indtager af mad, hvor modermælkserstatning er den samme smag altid og i princippet kan man jo godt forestille sig at nogen børn synes det bliver lidt kedeligt:o) Man skal dog ikke af den grund begynde at skifte erstatning hele tiden, da det giver barnet ondt i maven...
Måske hører din datter også til de børn som vil synes at skemad er mere interessant og som derfor vil have behov for noget andet allerede i 4-5 måneders alderen og ikke vil kunne vente til hun er 6 måneder, det må tiden vise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9-10: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 12-13: Flaske og her kan du vurdere om du skal dele flasken i to således at hun får en ½ portion når hun vågner af sin lur og så får ½ portion inden du putter hende til lur igen.
Sover middagslur, sover måske 2-2½ timer
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Powernapper igen måske ½ time
Aften 18-19: Flaske
Puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Flaske
Nat 24-06: Evt. flaske
Du skriver at hun vågner kl. 9 og at hun får to flasker om natten. Jeg er ikke helt klar over hvordan dagen foregår hos jer, men jeg håber at min dagsplan giver dig et billede af hvordan det kunne se ud. I min plan indgår ca 6 flasker, evt. 7, nogle børn trives bedst på denne måde, andre kan faktisk nøjes med langt mindre, fordi de drikker store mængder af gangen. Når børn får flaske skal de have tilbuddet ligesåvel som hvis de fik bryst og på den måde have lov til at selvregulere, det er dog sådan at børn der får flaske ofte spiser færre gange end børn der får bryst.
Hvis hun står op kl. 9, så vil du naturligvis ikke kunne putte hende til formiddagslur her, i stedet kan du så flytte middagsluren lidt frem og så på den måde få lytte tiderne. Men jeg håber at det vil kunne give dig lidt overblik. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske