Svar: Sove på maven og mad
2. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Ellinor
Retningslinjerne om at børn skal sove på ryggen og ikke på maven for at forebygge vuggedød gælder så længe barnet ikke er i stand til at vende og dreje sig selv. Du fortæller at din datter nu er 8 måneder og næsten på vej til at kravle, jeg kan således næsten ikke forstille mig at hun ikke ville være i stand til selv at trille omkring... har du aldrig set hende vende fra mave til ryg?
Der er jo ingen garantier her i livet, så en garanti for at der ikke sker noget, kan jeg jo ikke give dig. Men sandsynligheden vurderer jeg som meget lille. Mit umiddelbare forslag er at du lader din datter falde i søvn på maven og inden du så selv går i seng, så vender du hende om på ryggen. Hvad hun så selv gør i løbet af nattetimerne, det kan du jo ikke være herre over.
Med hensyn til at spytte maden ud igen, så er dette en fase og en del af den udvikling hun nu går igennem. Hun er nu meget mere bevidst om hvad maden smager af, hvordan den skal arbejdes med i munden, dens konsistens osv. og så begynder hun også at have fokus på hvad det gør ved jer, når hun spytter maden ud. Der er således også et opdragelsesmæssigt aspekt i det.
I skal derfor vurdere om det er undersøgelse af maden eller undersøgelse af jeres reaktion, hvis I mener at hun vil se hvad I gør, hvordan I reagerer, så skal I naturligvis fortælle hende at sådan skal hun ikke gøre og så må hun være færdig med at spise.
Samtidig så synes jeg dog også at det lyder som en udmærket idé at servere noget for hende som ikke er så oplagt at spytte ud, men som hun selv kan sidde med og blive optaget af på en anden måde. Det vil hun naturligvis ikke kunne leve af alene, men forsøg i en uges tid og se så om ikke hun atter kan finde ud af at spise en gang mos på en god måde igen.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske