Svar: Væskeproblemer
1. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Jeg er ked af at høre at du har fået en stofskiftesygdom, jeg håber at du er okay og at I har det godt?
I kan jo ikke tvinge jeres datter til at drikke mere mme end hun vil og man kan sige at hvis hun får min 500ml mme dagligt, så er hun dækket ind hvad angår jern, mineraler osv. Hun har dog et større væskebehov end dette og her vil det så være godt at hun får lidt vand. Prøv evt. at give hende vand af en tudkop eller køb en flaske med kildevand med eller uden tut og se om hun hellere vil drikke af en sådan.
Væsken i maden tæller lidt med, men man kan jo ikke nøjes med at spise. Det er vigtigt at man får væske ved siden af og her taler vi altså både om mælk og vand. Det er dog en udmærket idé at forsøge at lade mælk indgå som en del af madlavningen, hun kan f.eks. meget fint få lidt mme på sin havregrød eller I kan prøve at komme lidt mme eller måske lidt fløde på lidt frugtmos (som en gammeldags jordbærgrød med fløde) og se om det interesserer hende lidt mere.
Sovs på aftensmaden tæller også med og med den alder hun har nu så må hun jo godt begynde at få mange flere forskellige madvarer og smagsvariationer og således mere og mere familiemad. Her tænker jeg naturligvis fortsat på mad som er moset, men hun må gerne få indmaden af en frikadelle i sin grøntsagsmos, hun må meget gerne få sovs på sin mad, så det smager af noget, hun kan få kødsovs, millionbøf osv.
Da I laver hendes grød på mælk, så lyder det umiddelbart som om hun mælkemæssigt er dækket godt nok ind. Det I skal fokusere på nu er så hendes indtag af vand, så bleerne bliver lidt mindre koncentrerede og så øge interessen for mad ved at tilbyde hende meget større variation og mere og mere familiemad.
Med hensyn til at sove igennem, så er I meget priviligerede, hvis jeres datter sover fra hun bliver puttet kl. 19.30 til næste morgen kl. 05.30. Det er rigtig mange timer uden en flaske og det er at sove igennem - faktisk mere. I hendes alder vil det være at sove igennem hvis hun sover 6 måske 7 timer i træk:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, pas godt på jer selv og hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske