Brev:
Væskeproblemer
1. august 2007
Alder:
7 mdr.
Væskeproblemer
Kære Helen
Tak for dit svar, hvor vi har sat et ekstra grødmåltid på, og vi kan nu glæde os over, at formiddagsluren stort set altid varer 1½ time :-) OG hun nu også kan sove middagslur, uden vi skal trave rundt med hende i barnevogn i to timer.
I dit svar kommer du ind på et centralt problem, nemlig flasken. Vi har intet imod flaske – tværtimod ville vi meget gerne have, at hun kunne tage en flaske, så mor kunne blive aflastet, og siden sidst er der sket nogle store ændringer i vores situation.
Jeg har fået en stofskiftesygdom, der medførte, at jeg skulle holde op med at amme grundet den medicin, jeg får. Det var meget hårdt for både mig og den lille, hun var meget pjevset, og jeg savnede at amme hende. Så vi havde store problemer med at få mælk/væske nok i hende, da hun ikke ville tage en flaske.
Hun er nu ikke blevet ammet i en uge, og hun er så småt begyndt at acceptere flasken, og vi laver al grød på mælk. Hun er stadig ikke god til at drikke af kop, selvom vi har øvet siden hun var 4-5 mdr. Bleerne er ikke nær så tunge mere, og de lugter stærkere at urin, og det bekymrer os lidt.
Vores spørgsmål er: Hvorfor er det så vigtigt med al den mælk (750 ml./dagligt)? Hvad ’sker’ der, hvis hun ikke får nok? Vi synes, det er meget svært at nå op på 750 ml., selvom hun tilbydes flaske/grød/mos hver 2½ time. Vi skriver ned, hvor meget hun får, og det bliver ca. til 650 ml./dagligt.
Og dernæst: Hvordan kan vi få væske nok i hende, når hun er så dårlig til kop? ’Tæller’ væske i grød med i væskeregnskabet? Hun synes koppen er sjov, men der ryger ret lidt indenbords. Hun kan ikke lide sødmælk af kop. Sødmælksyoghurt med frugtmos var bestemt heller ikke et hit.
For en god ordens skyld lister jeg lige hendes dagplan:
05.30: Vågner og får flaske (150-180 ml)
08.00: Havregrød lavet på mælk + vand af kop (ca. 50-100 ml)
09.00-10.30: Formiddagslur
10.30: Flaske (50-100 ml)
12.00: Trekornsgrød med frugtmos lavet på mælk + vand af kop (ca.100 ml)
13.00-14.30/15.00: Middagslur
15.15: Flaske (50 ml)
17.00-17.30: Powernap
18.30: Grøntsagsmos med kød + vand af kop
19.30: Flaske (max 150 ml), puttes og sover.
Hun tilbydes altid mere mælk, end hun spiser.
Og så et tillægsspørgsmål ;-)
Hun får ikke længere mad om natten, men vågner stadig to gange, hvor hun får sutten og falder i søvn med det samme. Vi har prøvet at give hende en flaske kl. 23, som du foreslog, men hun er fuldstændig bedøvet og får max spist 20 ml, så det har vi droppet. Da hun fik bryst, kunne hun godt spise i søvne kl. 23, men hun vågnede stadig to gange, inden hun stod op. Kan vi gøre noget for at få hende til at sove igennem?
På forhånd tak.